Höjd trängselavgift – bilisterna ska betala ny tunnelbana

Bilister ska stå för 7,5 miljarder kronor när en ny tunnelbana ska byggas. Framför allt handlar det om höjningar av trängselskatten. Vad tycker du om förslaget?

På torsdagen presenterade Sverigeförhandlingen flera nya spårsatsningar i Stockholmsregionen, bland annat en ny tunnelbana ska från Fridhemsplan till Älvsjö. Byggstart är senast år 2026

Hela satsningen ska kosta 30,2 miljarder kronor. Av dessa står staten för 15,9 miljarder där 7,5 miljarder kronor av dessa ska komma från bilisterna via trängselskatten. 

"Trängselskatten är här för att stanna. Den reglerar trafiken väl och den är en viktig del i att vi kan bygga ut Stockholms trafikapparat", säger HG Wessberg som varit statens förhandlare i Sverigeförandlingen.

Trängselavgifterna höjdes så sent som förra året, men redan 2020 väntar nya höjningar.

• Att avgift tas ut från klockan 06.00, en halvtimme tidigare än nuvarande regler.
• En del dagar som nu är gratis blir avgiftsbelagda, exempelvis dag före Kristi himmelsfärd, Nationaldagen och Alla helgons dag.
• Första veckan i juli blir avgiftsbelagd, övriga juliveckor förblir avgiftsfria.
• Den högsta avgiften höjs med 10 kronor till 45 kronor per passage.

Enligt Mitti.se räknar HG Wessberg med fler breddningar och höjningar av trängselskatten även efter 2020.

Även Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén förordar är nöjd med de kommande höjningarna och breddade trängselskatterna. Han kan även tänka sig trängselskatt en bit utanför innerstaden, skriver DN.

"Trängselskatt i Södra länken är rimligt, kanske också på andra trafikleder", säger Daniel Helldén till DN.

Daniel Helldén ser dessutom ett totalt stopp för utbyggnad av breda kapacitetsstarka motorleder som en nödvändighet för att dämpa trafikökningen. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Helt rätt att bilisterna finansierar utökad kollektivtrafik.
82
454