Prov: Nissan X-Trail 2,0 4wd – bättre än Qashqai

Nissan har lyssnat på sina kunder som tyckte att X-Trail med 130 hästar var för slö. Men en tvålitersdiesel är resultatet är så bra att detta borde vara märkets storsäljare.

Den nya tvålitersdieseln har betydligt bättre vrid än 1,6. Med manuell låda får X-Trail 2,0 dra två ton.

Tjohoo! Nu kan du göra omkörningar med din fyrhjulsdrivna och automatväxlade Nissan X-Trail. För första gången någonsin. Eller, det kanske inte är helt sant. Man kan köra om med X-Trail som har lilla dieseln på 130 hästkrafter också, men det är en kortare upplevelse i den här nya 177-hästarsvarianten. Och underbart är som bekant kort. Förutom julhelger. De får gärna vara långa. 

2,0-litersdieselmotorn passar den stora bilen alldeles utmärkt. Den är ett bättre val än 1,6:an helt klart. Jag passar även på att påstå att X-Trail är en bättre bil än Qashqai. Nu när den sistnämnda inte säljs som +2 längre är det bara X-Trail som erbjuder tre sätesrader med totalt sju sittplatser. Dessutom är körställningen bättre i X-Trail. Att du får mer suvkänsla i den större bilen är inget som kräver en erfaren testförare för att avslöja. Och suvkänsla är vad köparna är ute efter. Även om Nissan envisas med att kalla modellerna för crossovers, eftersom Nissan tar på sig äran för att ha uppfunnit crossover-segmentet. Så skippa storsäljaren Qashqai och gå direkt på X-Trail.

För den som helt och hållet vill chefa över växlingarna erbjuds även manuell växellåda.

Tvålitersmotorn är kopplad till en CVT-låda. En växellådsvariant som ingen engagerad förare kan älska. Men Nissan har gjort ett okej jobb med att maskera den sega slirkänslan. Vid lugn körning lägger sig motorn på ett fixerat varvtal, men vid mer gaspådrag, i sportläget eller vid manuell körning varvtalsändrar den nästan som en stegad automatlåda. Varvtalet ökar i takt med hastigheten för att dyka ner som om den går i en ny växel. Jag gillar det.

Vid vanlig körning i automatläge är drivlinan inte lika silkeslen och intuitiv som i en tysk eller svensk premiumbil, i vanlig ordning får du vad du betalar för. Men X-Trail 2,0 är skön att köra och den tar dig även fram i omöjlig terräng. Under provkörningen bjöds vi ut på exkursion i ett kalkstensbrott och fick forcera både djupa lervällingspölar och branta kullar på diagonalen så att två hjul hängde i luften. Med ett vred på mittkonsolen väljer du mellan tvåhjulsdrift eller ett Auto-läge som kopplar in drivningen på alla fyra hjulen när så behövs.

Ett tredje läge, vid namn Lock, ser även till att låsa fyrhjulsdriften i ett 50-50-läge. Om hastigheten ökar, eller om oljan i differentialen överhettar, går bilen i Auto-läge. För att sedan återgå till Lock när hastigheten eller oljetemperaturen sänks igen. Designmässigt har det inte hänt något i samband med motoruppdateringen och bilen har fortfarande de säkerhetssystem man kan förvänta sig, som vingelvarning och autobroms. Funderar du på en Qashqai? Köp en X-Trail! 

Tekniska data: Nissan X-Trail 2,0 diesel 4WD 7-sits

Motor: R4, turbo, diesel, 1 995 cm3, 177 hk vid 3.750 r/min, 380 Nm vid 2.000 r/min. CVT-låda, fyrhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.640/1.820/1.710 mm. Axelavstånd 2.705 mm. Tjänstevikt 1.665 kg. Bagagevolym 445–1.982 liter.  

Prestanda: Acc 0–100 km/h 10,0 sek. Toppfart 196 km/h. Förbrukning 6,0 l/100 km. CO2 158 g/km.  

Pris: 359.900 kronor (mars 2017)

Plus: Prisvärd suv med bra körställning och sju sittplatser.

Minus: Dörrarna täcker inte trösklarna = smutsiga byxor.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle hellre köpa Nissan X-Trail än Nissan Qashqai.
96
8