Volvos gjädjebesked: Siffrorna pekar uppåt

Mars månad blev riktigt bra för den svenska bilförsäljningen, och det syns också på Volvos siffror. I mars ökade Volvo försäljningen i Sverige med 10,5...
Annons

Mars månad blev riktigt bra för den svenska bilförsäljningen, och det syns också på Volvos siffror. I mars ökade Volvo försäljningen i Sverige med 10,5 procent och hittills i år är ökningen 10,4 procent, jämfört med samma period förra året.

Volvo verkar också locka fler brittiska och tyska bilköpare – där ökade försäljningen ordentligt. Volvo tog nyligen storslam i den europeiska Best Cars-undersökningen som görs bland Europas biltidningsläsare i auto motor & sport-nätverket. Volvo slog ut både Audi, BMW och Mercedes när det gäller habegär.

Det är de nya 90-modellerna som driver på Volvos försäljning, men faktum är att den utgående XC60-modellen säljer förbluffande bra för att vara nio år gammal.

Volvos gjädjebesked: Siffrorna pekar uppåt

USA-marknaden backar – igen

Volvo har dock länge haft problem med sjunkande försäljning i USA, något som såg ut att vara på väg bort med lanseringen av nya XC90. Men nu ser siffrorna röda ut igen, något som inte berörs närmare i Volvos pressmeddelande.

På den viktiga USA-marknaden backade Volvo hela 21,9 procent i mars och minskningen hittills i år är 17,6 procent.

USA har som sagt varit en svår nöt att knäcka för Volvo. Som bäst gick det 2004 då Volvo sålde 139.000 bilar i USA. Under 2012 sålde Volvo bara 68.000 bilar.

Volvo har flera gånger bytt chef i USA och sedan 2015 är det Lex Kerssemakers som är chef för Volvo Cars of North America. Hans mål för 2016 var att sälja över 75.000 bilar. Försäljningen stannade på 70.000 bilar.

Volvo har haft produktionsproblem i Torslanda – fabriken har helt enkelt inte hunnit med att leverera bilar i önskad takt, och flera Volvohandlare har heller inte beställt bilar i tid. Amerikanska bilköpare tenderar att inte vilja beställa bilar utan hellre köpa bilar som står hos återförsäljaren, och då gäller det att säljaren beställt bilar som levereras.

När effektiviseringskraven ökade valde Volvochefen Håkan Samuelsson att stuva om i företagsledningen.

Totalt på alla marknader ökade Volvo försäljningen med 9,3 procent i mars och 7,1 procent hittills i år.

Volvos gjädjebesked: Siffrorna pekar uppåt

Volvos mest sålda bilar globalt

Siffrorna gäller hittills i år, januari–mars.

1. XC60
2. XC90
3. V40
4. V60
5. V90
6. S90
7. S60L
8. V40 CC
9. S60
10. V60 CC
11. V90 CC
12. S60 CC

Annons
Annons
Rulla till toppen