Nya EU-regler mot avgasfusk – slutet för dieseln?

Hösten 2015 exploderade ”dieselgate” och Volkswagen avslöjades som fuskare. Sedan dess har flera andra biltillverkare fått liknande misstankar riktade mot sig. Oberoende tester under verklig...
Annons

Hösten 2015 exploderade ”dieselgate” och Volkswagen avslöjades som fuskare. Sedan dess har flera andra biltillverkare fått liknande misstankar riktade mot sig. Oberoende tester under verklig körning har visat på mycket höga avgasnivåer – ibland 10–15 gånger över EU:s gränsvärden.

Förtroendet är brutet och i framtiden lär inte biltillverkarna få certifiera sina nya bilmodeller på egen hand. Under tisdagen röstade EU-parlamentet med stor majoritet (585 mot 77) för ett förslag som innebär betydligt strängare rutiner för biltillverkarna.

Enligt lagförslaget ska EU-medlemmarna i fortsättningen bekosta egna testanläggningar där den inhemska bilindustrin får sina modeller avgastestade. Testanläggningarna kan finansieras av avgifter från biltillverkarna.

Varje år måste minst 20 procent av de nya bilmodeller som tillkommit föregående år testas ytterligare en gång för att kontrollera att avgasnivåerna inte överskrids. Det blir alltså för många bilar dubbla tester, först en avgascertifiering och sedan en kontroll av de serieproducerade bilarna.

EU-medlemmarna ska även kunna göra stickprov och då kunna välja bilmodeller som tillverkas i en annan nation inom EU. Om någon bilmodell ertappas med avgasfusk kan det leda till mycket höga böter, upp till 30.000 euro per tillverkad bil. De höga böterna motiveras med att bilägarna ska kunna få ekonomisk kompensation och att bötesbeloppen ska ha en avskräckande effekt på bilindustrin.

Lagförslaget måste även godkännas av medlemsstaterna och Europeiska kommissionen innan reglerna kan träda i kraft. Då bestäms också vilken framförhållning som bilindustrin ska få.

Enligt EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska (Polen) kommer de nya reglerna att pressa tillbaka andelen dieselfordon i Europa:

”Dieselfordon kommer inte att försvinna över en natt,” sa Elzbieta Bienkowska, ”men efter ett års arbete med förslaget så är jag helt säker på att de försvinner mycket snabbare än vi kan ana.”

Vad EU-medlemmarna däremot inte kunde komma överens om var att skapa en ny EU-myndighet som specialiserar sig på luftkvalitet och utsläpp. Det fanns förslag att skapa något liknande EPA (Environment Protection Agency) i USA men det fick inte majoritetens gehör.

Nya EU-regler mot avgasfusk – slutet för dieseln?
Det finns sedan en tid testutrustning som inte är mycket större än en resväska och därför gör det lätt att göra stickprov i trafik. Att avgasfuska är inte lika lätt, längre.

Som vi berättat tidigare innebär strängare avgasregler att dieselmotorer blir allt för dyra. Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch sa i en intervju med våra brittiska kollegor på Autocar att man nyligen tog beslutet att inte utveckla nya, mindre dieselmotorer. Dagens 1,6-liters dieselmotor, EA827, behöver en ersättare som kan uppfylla morgondagens avgasnormer – som vi vet blir stränga.

Men under projekteringen av utvecklingsarbetet fann man att materialkostnaderna för komponenterna till avgasreningen skulle kosta 600–800 euro. Det är ungefär lika mycket som själva dieselmotorn kostar att tillverka.

”För att göra en dieselversion av Polo skulle enbart avgasreningen stå för en fjärdedel av bilens kostnad,” berättade Frank Welsch för Autocar. Därför stoppades utvecklingsarbetet och Volkswagens mindre modeller, som exempelvis Polo, får under några år uppgraderade versioner av EA827.

Annons
Annons
Rulla till toppen