Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Nu är den äntligen officiell, Dodge Challenger SRT Demon. Inte lik något annat med prestanda som vi aldrig tidigare sett på en produktionsbil. Begreppet ”muskelbil”...
Annons

Nu är den äntligen officiell, Dodge Challenger SRT Demon. Inte lik något annat med prestanda som vi aldrig tidigare sett på en produktionsbil. Begreppet ”muskelbil” blev ett begrepp på mitten av 60-talet och den etiketten är fortfarande aktuell.

Om vi börjar med prestanda så är alltså Dodge Challenger SRT Demon kapabel till 0–60 mph (96 km/h) på 2,3 sekunder. En bedrift som egentligen inte vore fysiskt möjlig med en bakhjulsdriven bil och gatlegala radialdäck. Men Dodge Challenger SRT Demon använder så kallade ”radialslicks”, Nitto drag radials 315/40R18 runt om, med mycket högt grepp.

På en klistrig dragstrip, efter en uppvärmande burnout, blir greppet så högt att bilen lyfter upp framhjulen i luften (en ”wheelie”) – vilket alltså innebär att hela vikten vilar på bakhjulen. Det ger en acceleration från stillastående på 1,8 g, mer än någon annan produktionsbil.

Kvartsmilen, 402 meter, avverkas på 9,65 sekunder med sluthastigheten 225 km/h. Det är första gången en produktionsbil går under det magiska tiosekundersstrecket och Dodge Challenger SRT Demon gör det alltså med bred marginal.

Chryslers Hemi-V8 är kraftigt omarbetad och jämfört med en ”vanlig” Hellcat-motor på 707 hp är det mesta omgjort. Ny vevaxel, nya vevstakar, nya kolvar, ny kamaxel, helt nytt ventilsystem för att få upp rödmarkeringen till 6.500 rpm.

En större kompressor används för att mätta motorns luftbehov, liksom större spridare och dubbla bensinpumpar. Överladdningen är 14,5 psi, alltså 1,0 bar. För att kyla luften används ett stort luftintag på huven och sen kyls insugsluften med hjälp av bilens luftkonditionering, något som Chrysler döpt till ”SRT Power Chiller”.

Dodge Challenger SRT Demon levereras med tre effektnivåer. Med svart nyckel ger motorn 500 hp, med röd nyckel och vanlig handelsbensin uppnås 808 hp. Tankar man amerikansk racingsoppa på 100 oktan ökar den siffran till 840 hp, alltså 852 hk.

Dodge Challenger SRT Demon har flera körprogram och en display där man kan följa olika mätområden och även göra personliga justeringar. I körprogrammet ”Drag Mode” är det en mängd parametrar som ändras för att bilen ska bli maximalt snabb 0–402 meter. Något som är helt unikt på en produktionsbil är att man låsa bilen på startlinjen och ”förladda” den åttastegade automatlådan med precis rätt moment.

När julgranen blir grön startas Dodge Challenger SRT Demon med en av paddlarna på ratten. Chrysler har nämligen mätt reaktionstiderna och sett att de flesta förare är snabbare med fingrarna än med fötterna. I Drag Mode ställs också Bilstein-stötdämparna om så att framhjulen tillåts resa sig, samtidigt som bakhjulen får en hårdare dämpning.

Låg vikt är ju alltid väsentligt för maximala prestanda och på Dodge Challenger SRT Demon har man lyckats banta bort 100 kilo. Mest vikt sparas genom att ta bort baksäte, ljudanläggning, isoleringsmaterial, reservhjul och annat ”onödigt”.

För de som verkligen vill få ut maximalt av sin Dodge Challenger SRT Demon erbjuder Chrysler en ”Demon låda”. Den innehåller allt som behövs för att förenkla och maximera upplevelsen på dragstripen. I lådan hittar man bland annat en domkraft, mutterknackare, momentnyckel till hjulbultarna, smala fälgar för framhjulen, däcktrycksmätare, luftkompressor, verktygslåda, med mera. Det följer också med en speciell plastbehållare som passar i bagageutrymmet där man säkert kan placera all utrustning på väg till och från strippen.

Chrysler utlovar en årlig produktion av Dodge Challenger SRT Demon på 1.000 bilar till USA och 300 till Kanada. Om det blir aktuellt med export utanför Nordamerika anges inte. Men vi skulle anta att det just nu är en eller ett par företag i Sverige som hänger på låset för att vara först med privatimport av Dodge Challenger SRT Demon.

Bäst av allt är att all denna prestanda ska rulla ut till bilhandlarna med en prislapp under 100.000 dollar. Chrysler ger inga löften men säger att man jobbar på att undvika ett sexsiffrigt belopp. Dodge Challenger SRT Demon omfattas av Chryslers vanliga garantipaket på tre år och 5.800 mil, drivlinan har fem års garanti för fel med maximala körsträckan 9.650 mil.

 

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Första gatlegala bilen under 10 sek på strippen

Annons
Annons
Rulla till toppen