Vi provkör Peugeots sjusitsiga suv

PREMIUM Peugeot har omarbetat 5008 helt, numera är den inte en mpv utan en suv – men fyrhjulsdrift erbjuds inte.
Annons

Vad är nytt? 5008 heter numera, i sin andra generation, SUV i efternamn. Detta för att markera att den inte längre är en mpv, ty den biltypen är totalt ocool. Ska vi vara lite mer exakta rör det sig egentligen om en ett nummer större version av Årets bil, 3008. 

Det innebär 19 extra centimetrar på längden, varav 16,5 ligger i axelavståndet. Förlängningen är tillräcklig för att addera en tredje sätesrad. De två sista sittplatserna bör dock endast ockuperas av barn som ännu inte har nått tonåren. Den tredje sätesraden är tillval för cirka 8.000 kronor.

Suv-etiketten till trots kommer 5008 aldrig att erbjudas med fyrhjulsdrift. Peugeot fortsätter att förlita sig på Advanced Grip Control som är ett extra avancerat antispinnsystem. Det räcker givetvis inte för att maskera det faktum att det bara är framhjulen som driver.

Vi provkör Peugeots sjusitsiga suv
Osedvanligt rak taklinje ger huvudutrymme på sista raden, om du skippar det i övrigt trevliga glastaket. Med benutrymme är det sämre ställt.

Hur är den att köra? Vi kan börja med förarmiljön, för den bygger vidare på Peugeots idé med en liten och lågt placerad ratt, med kombiinstrument och skärmar ”ett hack” ovanför. Annorlunda? Absolut. Bättre? Tveksamt. I kombination med manuell låda blir körställningen verkligen exotisk eftersom växelspaken är avigt placerad på den höga mittkonsolen.   

Utan fulltalig besättning ombord, eller mängder med last, blir det ickeansatta chassit stötigt. Skarvar passerar inte obemärkt förbi. 

Den minsta bensinmotorn är blott trecylindrig, där fungerar tvärtemot fjädringen bäst när bilen är olastad. Så snart vikt adderas är den lilla maskinen för tunn.

Nördfakta. Främre passagerarstolen kan fällas, precis som på Skoda Kodiaq (tillval). Det skapar ett 318 centimeter långt lastutrymme. En 3008 lastar 520-1.482 VDA-liter. I 5008 ökar dessa volymer med 260–458 liter. Skoda Kodiaq erbjuder, trots kortare axelavstånd, konsekvent större volymer.

Vi provkör Peugeots sjusitsiga suv
Förarmiljön, iCockpit, kommer direkt från 3008.

Borde jag köpa en? Priset kommer troligen att landa på +15.000 kronor jämfört med motsvarande version av 3008. Det är en försvarbar kostnad för extra lastvolym, men glöm inte att tredje sätesraden adderar ytterligare cirka 8.000 kronor. 

Innan du bestämmer dig bör du också bekanta dig med Skoda Kodiaq, om det är en suv (och fyrhjulsdrift) du vill ha. Är det sju sittplatser som lockar, spana även på Ford S-Max och VW Sharan/Seat Alhambra.


Tekniska data: Peugeot 5008 SUV BlueHDi 150

Motor: R4, turbo, diesel, 1.997 cm3, 150 hk vid 4.000 r/min, 370 Nm vid 2.000 r/min, 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.641/1.906/1.646 mm. Axelavstånd 2.840 mm. Tjänstevikt 1.640 kg. Bagagevolym 780–1.940 liter.

Prestanda: 0–100 km/h 9,6 sek. Toppfart 207 km/h. Förbrukning 4,6 l/100 km. CO2 118 g/km.

Pris: Ej klart. Aktuell i september 2017.

Summering

Plus: Extrautrymme till försvarbar kostnad. Fina motorer.

Minus: Märklig körställning. Något stötig gång.

Annons
Annons
Rulla till toppen