BMW: Dubbelkopplingslådor är på väg bort

Det är förstås ingen hemlighet att de manuella växellådorna är på väg bort. Många superbilstillverkare har helt gått över till olika typer av automatlådor. Men...
Annons

Det är förstås ingen hemlighet att de manuella växellådorna är på väg bort. Många superbilstillverkare har helt gått över till olika typer av automatlådor.

Men det kommer kanske som en överraskning för många att även dubbelkopplingslådorna kan vara på väg bort. Det tror i alla fall Peter Quintus, som är försäljnings- och marknadschef på BMW:s M-avdelning.

Med två kopplingar kan en dubbelkopplingslåda växla betydligt snabbare än en konventionell automatlåda. Men det har funnits frågetecken kring hur väl dubbelkopplingslådorna håller och hur mycket vridmoment de tål.

BMW: Dubbelkopplingslådor är på väg bort

Konventionella automatlådor med momentomvandlare har blivit betydligt snabbare de senaste åren och ny teknik har gjort dem effektivare och snålare. Ett exempel är den åttastegade ZF-automatlådan som bland andra BMW använder, och som kan programmeras i många olika utföranden, från komfort- eller snålkörningsfokus till prestandafokus.

”Dubbelkopplingslådor hade en gång i tiden två fördelar: den var lätt och växlingshastigheten var högre. Idag har mycket av fördelen med växlingshastigheten försvunnit när automatlådor blir bättre och smartare”, säger Peter Quintus i en intervju med Drive.

När det gäller manuella växellådor tycker han att 450 hästkrafter och 600 Nm är den övre gränsen – mer än så fixar inte en manuell låda. Det finns gott om manuella lådor i bilar som är betydligt starkare än så, framför allt på den amerikanska marknaden, men de lådorna duger inte för BMW, enligt Peter Quintus.

”Vi tittade på växellådor från USA. De var tunga och växlingskvaliteten var hemsk”, säger han.

Annons
Annons
Rulla till toppen