Folksam-studie: Fyrhjulsdrivna bilar ger fler personskadeolyckor på vintern

Folksam-studie: Fyrhjulsdrivna bilar ger fler personskadeolyckor på vintern
Är det säkrast med tvåhjulsdrift? En ny studie från Folksam visar att förarna överskattar fyrhjulsdriften.

Att fyrhjulsdrift ger bättre drivförmåga på halt underlag är ingen nyhet för läsarna på den här sajten. Och alla vet också att man inte har någon nytta av 4WD när det är dags att bromsa.

De flesta skulle nog kunna hålla med om att en fyrhjulsdriven bil gör vinterkörningen säkrare, jämfört med fram- eller bakhjulsdrift. Men en ny studie som publiceras idag av försäkringsbolaget Folksam visar motsatsen – risken för personskadeolyckor på is eller snö ökar med 20–30 procent om bilen är fyrhjulsdriven.

"Vi kan med säkerhet säga att olycksrisken ökar," säger Matteo Rizzi, trafikforskare på Folksam. "Det finns ingen skillnad mellan permanent och automatisk fyrhjulsdrift och inte heller mellan stora eller mellanstora bilar."

Folksams studie visar att fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i polisrapporterade singel- och mötesolyckor på is eller snö mellan 15–41 procent oftare än bilar utan fyrhjulsdrift. Olycksrisken är däremot densamma för fyrhjulsdrift som för tvåhjulsdrift på torrt eller vått underlag.

Att det blir fler olyckor med 4WD-bilar beror förmodligen på att de förbättrade drivgreppet leder till en något högre hastighet på snö och is. Förarna blir alltså "lurade" till att minska på säkerhetsmarginalerna.

"Resultaten tyder på att fyrhjulsdrift maskerar hala vägförhållanden," säger Matteo Rizzi. "Bättre väggrepp vid acceleration gör att föraren inte anpassar hastigheten efter väglaget. När är det dags att bromsa är hastigheten högre och därmed bromssträckan längre, eftersom en fyrhjulsdriven bil inte bromsar mer effektivt än en tvåhjulsdriven."

Folksams studie utgår från cirka 35.000 polisrapporterade olyckor med bilar i Sverige. Bilarna som togs med är utrustade med antisladdsystem, för en bättre jämförelse (tidigare studier har visat att ESP-utrustade bilar är betydligt säkrare än de utan).

Folksam publicerade en liknande studie i våren 2015, då man undersökt 40.000 olyckor som skett i Sverige från 2003 och framåt. Även den gången var rådet från Folksam att inte överskatta fyrhjulsdriftens fördelar.

Men vad tror ni läsare? Är det rätt att avstå från fyrhjulsdrift för att öka trafiksäkerheten? Använd gasa/bromsa nedan för att visa vad ni tycker i frågan.

Jag tror att Folksam-studien har helt rätt. 4WD leder till fler olyckor på vintern!
802
252

Matteo Rizzi, trafiksäkerhetsforskare på Folksam. Foto: Viktor Gårdsäter.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!