Så byggs Volvos polisbilar – ska klara tuffa kraven

En ny generation Volvokombi betyder också en ny generation polisbilar. Svenska polisen har kört V70 och XC70 länge, men tids nog ska bilarna bytas ut...
Annons

En ny generation Volvokombi betyder också en ny generation polisbilar. Svenska polisen har kört V70 och XC70 länge, men tids nog ska bilarna bytas ut mot nya V90 och V90 Cross Country.

Även om en stor del av trafikpolisens jobb nu görs av kameror behövs det fortfarande utryckningsbilar – och kraven är hårda. Bilarna ska klara körning i hög fart med tung last, ofta hundratals extra kilo utrustning. Volvo har levererat polisbilar sedan 1929.

Så byggs Volvos polisbilar – ska klara tuffa kraven

Bilarna plockas direkt från tillverkningsbandet i Torslandafabriken. Volvo är relativt ensamma om att optimera bilarna för polisanvändning direkt i fabriken, hela vägen ned till detaljer som blåljusen. Att konvertera en standard-V90 till polisbil tar en dryg vecka. Volvo har spenderat mer än 500 timmar med att provköra och trimma in detaljer i polisversionerna av V90 och V90 CC, både i kallt och varmt klimat.

Svenska polisen har också testat V90, och den fick 9,2 poäng av tio möjliga – det högsta betyget någonsin. Testerna baseras bland annat på bromsprestanda, en ”hinderbana” för att testa köregenskaperna och höghastighetskörning för utryckning. Tidigare ettan var utgående Volvo XC70 med nio poäng.

”Det känns fantastiskt roligt för oss. Att uppnå så höga poäng i en så pass tuff utvärdering som svensk polis genomfört är ett erkännande för att vi levererar en konkurrenskraftig polisbil”, säger Stephan Green, marknadsdirektör på Volvo Car Special Products, i ett pressmeddelande.

Fjädringen är en av de detaljer som uppdateras mest jämfört med standardversionen, och det är inte så konstigt med polisens krav. Med två poliser och all utrustning ombord väger bilarna omkring 2,4 ton. Det är 500 kilo mer än tjänstevikten för en V90 D5 AWD. Styrningen lämnas dock mer eller mindre orörd.

Så byggs Volvos polisbilar – ska klara tuffa kraven

De senaste åren har polisbilarna ofta varit dieseldrivna, men nu märks en viss övergång till andra bränslen. I flera länder pratas det om dieselförbud och straffavgifter. Med tanke på hur långt polisbilarna rullar är det viktigt att utsläppen minskas så mycket som möjligt. Här i Sverige har polisen öppnat för att testa elbilar och hybrider.

”En av de största förändringarna vi börjar se under de kommande åren är övergången tillbaka till bensin. Tidigare levererade vi T5-modellen och sedan gick vi över till diesel och de senaste åtta åren har polisbilarna helt och hållet varit dieseldrivna. Nu ses dieseln plötsligt som giftig så det kommer bli en förändring”, säger Ian Reger, chef för Volvos specialbilar, till Fleet News.

Volvo har redan visat laddhybriden XC90 T8 som polisbil och den drivlinan kommer dyka upp även i V90.

Så byggs Volvos polisbilar – ska klara tuffa kraven
Annons
Annons
Rulla till toppen