Vi provkör vilda och vackra Audi S5 Cabriolet

PREMIUM Med helt nya S5 Cabriolet blir Audis A5-familj plötsligt helt komplett. Vi ­provkör – blir vi rufsiga i håret?
Annons

Vad är det för något? En cabrioletversion som bygger på generation två av Audis A5-modell. Den är väldigt lik den första generationen (som kom 2009), både på in- och utsidan. Fast det allra viktigaste syns inte. Den nya A5-cabben har nämligen bantat bort hela 40 kilo jämfört med föregångaren. Samtidigt har karossen blivit 40 procent styvare. Detta har självklart en positiv effekt på väghållning och köregenskaper för den knappt två ton tunga cabben. 

Under motorhuven på den nya S5-modellen hittar vi nästa nyhet. Där sitter nu en treliters V6-maskin som utan ansträngning pytsar ut 354 hästkrafter och vi kan försäkra att det inte är ponnyhästar. 

Kraften i den högvarviga motorn (med en riktigt härlig ljudbild) skickas via en åttastegad automat till de fyra drivande hjulen. Bettet i asfalten är massivt.

Vi provkör vilda och vackra Audi S5 Cabriolet
Om inte pengar är ett problem – köp!

Hur är den att köra? Inspirerad körning avslöjar allt. Speciellt den dynamiska styrningen (tillval för 12.200 kronor) med variabel utväxling som ger föraren en krispig och exakt styrkänsla i alla situationer. 

Den femlänkade bakaxelkonstruktionen med adaptiva stötdämpare (11.900 kronor) skapar en smidig följsamhet vi inte mött tidigare. Oavsett hur brutalt vi kör sväljer chassit alla krafter med stoiskt lugnt. Enda nackdelen: gången är en aning stötig även i komfortläget.

Nördfakta. En ny profil som fungerar som lufthyvel på vindruteramen döljer – även vid höga hastigheter – effektivt allt oväsen av vindbrus. Vidare kan tygtaket numera trollas bort på 18 sekunder och fällas upp igen på ännu kortare tid – 15 sekunder. Bagageutrymmet krymper från 380 liter till 320 när taket fälls.

Samtidigt, på plussidan kan vi notera att även långa personer nu kan sitta i baksätet. Här har benutrymmet ökats med hela 18 millimeter.

Nya S5 Cabriolet har naturligtvis en rad moderna assistansfunktioner ombord. Exempelvis kan föraren nu kolla lite mer på naturen – delautonom körning är nämligen möjlig numera. Borde vara ett klockrent köp-skäl för fågelskådare?

Vi provkör vilda och vackra Audi S5 Cabriolet
Rufs i håret är standard på den här modellen.

Borde jag köpa en? Om pengar inte är ett problem, köp – men grundpriset på denna värsting är 695.000 kronor. Sportdifferentialen för 16.500 kronor är en bra investering, som ger ännu piggare köregenskaper. Digital instrumentering för 3.000 kronor lär också bli ett populärt tillval. Rufs i håret är standard! 


Tekniska data: Audi S5 Cabriolet

MOTOR: V6, turbo, bensin, 2 995 cm3, 354 hk vid 5.400 r/min, 500 Nm vid 1.370 r/min. 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.692/1.846/1.382 mm, Axelavstånd 2.765 mm, Tjänstevikt 1.980 kg. Bagagevolym 320/380 liter (med nedfällt/uppfällt tak).

PRESTANDA: 0–100 km/h 5,1 sek. Toppfart 250 km/h. Förbrukning 7,7 l/100 km. CO2 206 g/km.

PRIS: 695.000 kronor (mars 2017)

Summering:

PLUS: Raffinerad komfort, även taklöst. Härlig väghållning, fin styrning.

MINUS: Inte snål vid verklig körning. Litet bagageutrymme. Aningen trångt i baksätet. Dyr.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 7-2017.

Vi provkör vilda och vackra Audi S5 Cabriolet
Plats för två vuxna i baksätet. Tygcabben kan fällas och stängas i farter upp till 50 km/h.

Annons
Annons
Rulla till toppen