Premiär: Här är helt nya Skoda Karoq

Skoda satsar stort på den snabbt växande suv-klassen. Nyligen lanserades stora suven Kodiaq, och nu är det dags för lilla Karoq. Skoda täckte av sin helt nya suv i Stockholm, vi var på plats.

Här är Skoda Karoq, en helt ny suv som ersätter Yeti.

"De senaste åren har den globala försäljningen av suvar ökat med 330 procent", säger Skodas försäljningschef Werner Eichhorn.

Det viktigaste för Skoda Karoq är att klå konkurrenterna i det snabbt växande segmentet där Mazda CX-5 och Nissan Qashqai regerar. Och för all del även koncernsyskonet Volkswagen Tiguan.

Karoq är i princip en tjeckisk Tiguan, de två modellerna baseras båda på MQB-plattformen från Volkswagen och delar mycket teknik. I fjol låg föregångaren Yeti långt ner i försäljningsstatistiken, men med den nya suven hoppas Skoda kunna utmana i den kompakta suvklassen.

Helt nya Karoq ersätter Yeti som Skodas suv-alternativ i den mindre mellanklassen. Jämfört med föregångaren växer Karoq 16 centimeter på längden, men den är 31,5 centimeter kortare än storebror Kodiaq. Konkurrenten och koncernsyskonet Tiguan mäter 9 centimeter längre på längden, drygt 4,4 mot 4,49 meter.

Nya Karoq mycket lik den större Kodiaq.

Skoda Karoq bjuder på många nyheter, bland annat full LED-strålkastare och digital instrumentering, inget nytt på marknaden men första gången i en Skoda. I Sverige blir autobromssystem som ska förhindra kollisioner i hastigheter upp till 60 kilometer i timmen standard redan från instegsmodellen.

Det märks att Skoda lagt ner tid på designen, från utsidan är Karoq mycket lik den större Kodiaq. Den kantiga designen ger enligt mig bilen ett snyggt utseende, bättre än Tiguan, samtidigt som det bidrar till bra kupéutrymmen. Både fram och bak finns gott om plats. Jag får utan några som helst problem plats bakom mig själv (185 cm) och takhöjden är bra med många centimetrar över. Med baksätet på plats går det in 521 liter i bagageutrymmet, ingen dålig siffra men drygt 100 liter mindre än Volkswagen Tiguan. Med tillvalet VarioFlex (tre separata baksäten) ökar dock den maximala lastvolymen till 588 liter.

Det kantiga utseendet och de skarpa linjerna går igen i interiören. Kvalitetskänslan är hög även om en hel del plast förekommer, i det stora hela fick jag ett gott intryck av både designen och kvalitetskänslan. Ett steg i rätt riktning från Skodas håll.

Tyvärr inga nyheter på motorfronten.

Enligt Skoda är Karoq deras mest uppkopplade modell hittills, vilket återspeglas i utrustningen. Som standard ingår en pekskärm på åtta tum med Bluetooth-uppkoppling samt spegling av mobiltelefonens innehåll. som tillval finns Apple CarPlay som integrerar din iPhones operativsystem i bilen. Standard är även ett system som automatiskt larmar SOS i händelse av en olycka. Bra att Skoda satsar på att ha mycket säkerhetsutrustning som standard till skillnad från en del andra biltillverkare.

Motoralternativen är fyrcylindriga diesel- och bensinmotorer på mellan 115 och 190 hästkrafter. Den största bensinmotorn på 1,5 liter och 150 hästkrafter har försetts med automatisk cylinderavstängning som mellan 1.400 och 4.000 varv per minut kan stänga av andra och tredje cylinder för att spara bränsle. Drivlinorna återfinns i andra Volkswagen-produkter, inga nyheter på motorfronten helt enkelt. Jag hade hoppats på att se en hybrid- eller elversion av Karoq, men inga sådana finns i dagsläget. Några framtida elektriskt drivna Karoq var inte heller något Skoda nämnde vid lanseringen. Skoda har ännu ingen hybrid eller elbil i modellutbudet, mycket dåligt för en modern biltillverkare år 2017.

Här i Sverige börjar Skoda sälja Karoq vecka 37, de första leveranserna sker i slutet av året. Några priser är ännu inte officiella, men ett instegspris på strax över 200.000 kronor är med stor sannolikhet att vänta. Skoda har som mål att sälja 2.800 Karoq i Sverige 2018, mer än dubbelt så många som föregångaren Yeti lyckades med. En fullt rimlig siffra enligt mig. Karoq lanseras rätt i tiden, med den vassa designen och de generösa kupéutrymmena kan Karoq bli en storsäljare förutsatt att priset blir rätt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Känns som en väldigt intressant bil för mig.
195
71