DTM-föraren Timo Glock pressar nya BMW M5

BMW har inte presenterat nya M5-modellen ännu, men de är ändå ivriga att berätta mer om nya ”värstingen”. I den här filmen får vi se...
Annons

BMW har inte presenterat nya M5-modellen ännu, men de är ändå ivriga att berätta mer om nya ”värstingen”. I den här filmen får vi se DTM-föraren Timo Glock utvärdera nya M5:an på bana tillsammans med M-avdelningens utvecklingschef Dirk Hacker.

Som det ryktats länge har nya BMW M5 fyrhjulsdrift, men eftersom M5:an förknippas så intimt med bakhjulsdrift har man skapat ”M xDrive” – där fyrhjulsdriften går att koppla ur. M5-föraren kan välja mellan fem olika ”karaktärer” på bilen genom olika kombinationer av DSC-lägena (DSC on, MDM, DSC-off) och M xDrive-lägen (4WD, 4WD Sport eller 2WD).

Kraftfördelningen mellan fram- och bakhjulen är i grundläget ställd för att ge en bakhjulsdriven känsla i nya M5:an, men kan varieras efter tillgängligt grepp och behov. Bakhjulen har en differentialbroms som kan regleras från 0–100 procent (alltså helt låst) efter behov.

Den förbättrade V8:an på 4,4 liter ger 600 hk och en bit över 700 Nm. Någon manuell låda finns inte längre, inte ens för de amerikanska kunderna, utan kraften skickas genom den åttastegade Steptronic-automaten. Som vi ser i filmen är det stor skillnad på de olika körprogrammen och automatlådan kan vara både mjuk och rapp i sina växlingar. Med hjälp av fyrhjulsdriften är 0–100 sprinten förbättrad, jämfört med föregångaren, men några exakta siffror har vi inte fått ännu av BMW.

Allt sammantaget ska BMW M5 erbjuda en både trygg och sportig upplevelse, allt efter förarens behov. Något som också verkar passa Timo Glock:

”Jag är ett stort M5-fan”, förklarar Timo Glock. ”Jag kör ofta långa sträckor och jag behöver gott om plats för min familj, men jag vill inte ge upp möjligheten att utforska bilens sportiga karaktär. Med M xDrive kan inte bara den nya BMW M5 styras med den vanliga precisionen och smidigheten, det ger mig också något som jag verkligen uppskattar, som bor i Schweiz: en märkbar ökning av grepp och manövrering – även vid körning i speciella väderleksförhållanden som till exempel regn och snö, och i vardagliga körsituationer och när man pressar bilen till sina prestandagränser.”

Timo Glock körde Formel 1 under 2007–2012 och har sedan 2013 tävlat i DTM för BMW.

DTM-föraren Timo Glock pressar nya BMW M5
Hur ser nya BMW M5 utan maskering? Ungefär så här, tror vår illustratör Schulte Design.
Annons
Annons
Rulla till toppen