Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

I helgen levererade Rolls-Royce sin mest exklusiva bil någonsin till en kund som valt att förbli anonym. Vilket kan tyckas lite löjligt, Rolls-Royce Sweptail finns...
Annons

I helgen levererade Rolls-Royce sin mest exklusiva bil någonsin till en kund som valt att förbli anonym. Vilket kan tyckas lite löjligt, Rolls-Royce Sweptail finns bara i ett enda exemplar – som kommer att bli igenkänd var den än uppenbarar sig.

Det finns exklusiva samlarbilar som auktionerats bort för högre summor, men den uppgivna köpesumman på cirka 100 miljoner kronor är rekord för en ny bil. En del hävdar att Rolls-Royce Sweptail kostat tio miljoner dollar att bygga, andra säger att prislappen är tio miljoner pund. För motsvarande summa kan man köpa fem Bugatti Chiron. Rolls-Royce vd Torsten Müller-Ötvös säger att prislappen är ”ren spekulation” men medger i samma andetag att ”det här är världens dyraste bil”.

Det tog Rolls-Royce fyra år att bygga Sweptail och för den påstådda köpesumman kan man förvänta sig många exklusiva detaljer. Men det är inga jättelika skillnader, jämfört med en ”vanlig” Rolls-Royce där man också kan hitta en champagnekyl och specialgjorda kristallglas. Träarbetet är utsökt men det är något högst förväntat i en Rolls-Royce.

Rolls-Royce Sweptail handlar istället om något större än en bil. För Sweptail är lika mycket en resa och en upplevelse, som det är ett fordon. Ägaren har haft tillgång till Rolls-Royce designchef Giles Taylor i fyra år och detalj för detalj kunnat utforma precis allting efter tycke och smak. I stort sett alla de yttre karossdelarna är ombyggda.

Vad som är god smak kan vi lämna därhän, men det här är design och hantverk efter bilägarens egna riktlinjer. Den enda begränsande faktorn var säkerhetsdetaljer, som exempelvis krockkuddarnas utformning. Där fick Rolls-Royce vänligt men bestämt säga nej, ibland, vilket var helt okej för ägaren.

I grunden bygger Sweptail på Rolls-Royce Phantom Coupé. Fronten känns igen men är utfräst ur ett solitt aluminiumblock och den största grillen man någonsin tillverkat. Bakänden på Rolls-Royce Sweptail hämtar inspiration från gamla tiders motorbåtar och panoramataket är ett av de mest komplicerade som gjorts.

Vem som beställt Rolls-Royce Sweptail är alltså en hemlighet men siffran på bakluckan får oss att gissa på Asien, förmodligen Kina. Siffran åtta är ett lyckonummer för både kineser och japaner som står för tur, lycka och välgång samt ekonomisk framgång. Fast just den ekonomiska framgången verkar har föregått bilen.

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Rolls-Royce Sweptail är världens dyraste bil

Annons
Annons
Rulla till toppen