Prov: Audi RS3 Sedan – snabb som 911 Carrera S

PREMIUM Instegsmodellen till RS-världen uppdateras med ny motor och ny kaross. Den visar sig vara både en mjukis och en hårding. Vi provkör nya Audi RS3.
Annons

Vad är nytt? Audis minsta RS-modell har fått en facelift med uppdaterad motor från TT RS, samt kommit i en helt ny karossvariant. Tidigare har RS 3 bara funnits som femdörrars halvkombi i Sportback-utförande, men nu erbjuds den alltså även i sedan-version.

Den nya motorn är kraftigt vidareutvecklad jämfört med tidigare och levererar nu 400 hästkrafter (+33), samt 480 Nm i vridmoment (+15). Dessutom har den blivit hela 26 kilo lättare, vilket ger bättre viktfördelning, som i sin tur hjälper till att ge bilen spänstigare köregenskaper.

Hur är den att köra? Filosofin bakom RS-modellerna är att de ska vara både prestandafokuserade och användbara i vardagen. Resultatet är en riktig dubbelnatur.

Å ena sidan är RS 3 snäll som en kattunge när man kör normalt. Motorn går lent och gör inte särskilt mycket väsen av sig, dubbelkopplingslådan skiftar kuggar snabbt, mjuk och tidigt för att spara soppa, och styrningen är väldigt servolätt. Det finns inte mycket i körupplevelsen som avslöjar vilka muskler som döljer sig under kostymen.

Å andra sidan blir den ett rytande lejon när man byter till det aggressiva Dynamic-läget och ställer pjäxan i pannrummet. Turbofemman vrålar sin karaktäristiska sång och skjuter iväg bilen med en ohygglig fart. Fyrhjulsdriften är ruskigt effektiv, 0–100 km/h går på blixtrande snabba 4,1 sekunder. För att få lite perspektiv på saken är det lika snabbt som en Porsche 911 Carrera S med dubbelkopplingslåda.

Prov: Audi RS3 Sedan – snabb som 911 Carrera S
Färgen på testbilen heter Viper Green. Sportavgassystemet känns igen på svarta ändrör.

Bilen har ett förtroendeingivande beteende. Vanligtvis är den tryggt stabil, men det går att provocera fram överstyrning och sköna power slides.

Fyrhjulsdriftssystemet kan fördela 50 till 100 procent av kraften till bakaxeln via en lamellkoppling. I Dynamic-läget och vid hård körning skickas mer av kraften till bakhjulen för ett mer levande ­uppträdande.

RS 3 använder sig också av vridmomentstyrning för att göra den mer rörlig i böjarna och det funkar riktigt bra. Lösningen är enkel och använder ABS-systemet för att bromsa det inre hjulparet i kurvorna.

Kombinationen ger bilen en lekfull läggning. Den är smidig på väg in i böjarna och kan vifta på häcken i lättkontrollerade sladdar på väg ut.

Den största skillnaden gör dock framdäcken. Som tillval går det att få bredare däck fram än bak, 255/30 R 19 istället för 235/35 R 19. I standardutförande är RS 3 ganska neutral i sitt uppträdande. Men med bredare däck fram blir styrkänslan skarpare, instyrningen bättre och bilen blir mer benägen att vicka på rumpan. Den får då ett klart mer skojfriskt och livligt manér.

Prov: Audi RS3 Sedan – snabb som 911 Carrera S
Högkvalitativ förarmiljö. Det digitala instrumentklustret är tillval. Då får man en blinkande varvräknare när det är dags för uppväxling.

Nördfakta? Motorblocket är nu gjort av aluminium och därifrån kommer den enskilt största viktbesparingen, hela 18 kilo. Dessutom bidrar bland annat en hålborrad vevaxel och oljetråg i magnesium till bantningsprogrammet.

Har du funderat på vad det är som ger Audis femcylindriga motor dess karaktäristiska ljud? Tändordningen är 1-2-4-5-3 och varierar alltså mellan intilliggande cylindrar och de som ligger längre bort. Detta ger den en speciellt rymt som påverkar ljudet. Genom att använda körlägesväljaren kan man justera avgasventilerna manuellt, både på standardsystemet och sportavgassystemet, för att höja volymen.

Borde jag köpa en? Det beror på om du kan leva med bilens dubbelnatur. Vid vanlig körning känns den nämligen inte särskilt speciell, utan det är först när man pressar bilen ordentligt som dess vilda natur vaknar till liv. Men även då finns ett problem. RS 3 är nämligen så vansinnigt snabb att de sträckor där man kan få njuta av ursinnet plötsligt blir väldigt korta. Vi hade önskat att den skulle kännas mer speciell hela tiden. 


TEKNISKA DATA: Audi RS 3 Sedan 2,5 TFSI quattro S-tronic

Motor: R5, turbo, bensin, 2.480 cm3, 400 hk vid 5.850–7.000 r/min, 480 Nm vid 1.700–5.850 r/min, 7-växlad dubbelkopplingslåda. Fyrhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.479/1.802/1.379 mm. Axelavstånd 2.631 mm. Tjänstevikt cirka 1.590 kg. 

Prestanda: 0–100 km/h 4,1 sek. Toppfart 250 (280) km/h. Förbrukning 8,4 l/100 km. CO2 191 g/km.

Pris: 561.700 kronor (april 2017)

SUMMERING

Plus: Blixtrande snabb, kompetent och lättkörd, men …

Minus: … måste pressas hårt för att på allvar vakna till liv.

Annons
Annons
Rulla till toppen