Första detaljerna: Porsche 911 GT2 RS närmar sig – med vatteninsprutning

Första detaljerna: Porsche 911 GT2 RS närmar sig – med vatteninsprutning
Porsche 911 Turbo S står för grundmaterialet i kommande GT2 RS, men det finns tydliga tekniska skillnader. GT2 RS blir värre på allt.

Porsche tänker fortsätta traditionen att "fira ut" en 911-generation med dunderversionen GT2 RS. Den förra modellen kunde vara riktigt skräckinjagande att köra och den nya modellen, som snart ska visas upp, lär bli ännu värre.

Redan nu har de första tekniska detaljerna om Porsche 911 GT2 RS dykt upp på nätet, hos brittiska Evo. Andreas Preuninger, som är chef för Porsches GT-modeller, är tydlig med att även om 911 GT2 RS i grund och botten baseras på Turbo S-modellen blir det två helt olika bilar.

Motorn är i grunden samma 3,8-liters boxersexa som i 911 Turbo S men här har den fått större turboaggregat med högre laddtryck. Bilen får också ett lättare avgassystem och vatteninsprutning – något som också BMW M4 GTS kan skryta med.

Systemet höjer effekten ordentligt. Porsche 911 GT2 RS får preliminärt 650 hästkrafter och 750 Nm, men de siffrorna kan komma att ändras innan modellen sätts i produktion.

Porsche siktar på att hålla vikten nere kring 1.500 kilo och det ska dessutom finnas ett så kallat Weissach-paket, som till 918 Spyder, som sänker vikten ytterligare, bland annat tack vare kolfibertak och magnesiumfälgar.

En tydlig skillnad mot Turbo S är att GT2 RS blir bakhjulsdriven. Och du som hoppas på en manuell låda lär bli besviken: 911 GT2 RS får en 7-stegad dubbelkopplingslåda som standard.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
GT2 RS är min favorit-911!
118
48