Premiär för Indigo 3000R – nygamla svenska sportbilen

En klassisk svensk sportbil gör comeback. Här är nya Indigo 3000R. Men du får snabba på om du vill köpa, bara ett mycket begränsat antal ska byggas.

Premiär för Indigo 3000R – nygamla svenska sportbilen
Här är den nya svenska sportbilen Indigo 3000R. Foto: von Braun

1994 fick Sverige en ny biltillverkare: Jösse Car. Idén var att använda komponenter från den svenska bilindustrin och tillverka en ny sportvagn – Indigo 3000. 1996 levererades den första bilen.

Jösse Car blev tyvärr inte den succé man hoppats på och verksamheten lades ned 1999. Då hade 43 exemplar av Indigo 3000 byggts. 

Men nu finns en ny chans att köpa den klassiska svenska sportbilen. von Braun Holding AB köpte redan 2014 tillgångarna i Indigo Cars och har sedan dess arbetat med att förnya och uppgradera sportbilen. Under ledning av Hans Philip Zachau har man bland annat modifierat exteriördesignen.

På Sveriges nationaldag, 6 juni, hade nya Indigo 3000R världspremiär i Borås, några mil utanför Göteborg.

Högtidlig premiär för nya Indigo 3000R i Borås på svenska nationaldagen.

Totalt blev det ett 50-tal förändringar på den ursprungliga formgivningen, men det klassiska DNA:t finns definitivt kvar. Bland förändringarna ser vi ett nytt frontparti, där en frontsplitter har tillkommit samt luftintag till bromsarnas kylning. Bak ser vi bland annat en bakvinge.

Indigo 3000R finns i fyra utföranden – Roadster, Cabriolet, Coupé och 3-i-1. Alla är baserade på roadstern. 

Under huven hittar vi en ny motor, 3-liter och sex cylindrar, dubbelturbomatad med över 300 hästkrafter och cirka 400 newtonmeter. Växellådan är femväxlad manuell.

Pris från 960.000 kronor för "Signature Series", vilket är en förserie som det endast kommer att byggas tio stycken av. Enligt Von Braun har flera färdigspecade bilar landat på mellan 1.150.000 och 1.250.000 kronor.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har länge drömt om att äga en Indigo.
84
166