Porsche 911 GT2 RS premiärvisad på spelmässan E3

Porsche 911 GT2 RS premiärvisad på spelmässan E3

För att få maximal uppmärksamhet gäller det att noga välja lanseringsdatum och plats. Allt fler biltillverkare inser att bilsalonger inte längre är bästa sättet att få ut mest av sin marknadsföringsbudget. Porsche är en av dessa.

Istället för att vänta till Frankfurtsalongen i höst valde Porsche att premiärvisa 911 GT2 RS på spelmässan E3, i Los Angeles, Kalifornien. En av anledningarna är förstås det faktum att Porsche 911 GT2 RS finns på omslaget av nya bilspelet Forza Motorsport 7. Bilspelet kommer ut i handeln 3 oktober.    

Även om Porsche visar upp nya 911 GT2 RS så är man ännu så länge förtegen om de tekniska detaljerna. Andreas Preuninger, som är chef för Porsches GT-modeller, har berättat i intervjuer att 911 GT2 RS i grund och botten baseras på Turbo S-modellen. Men sen är det mycket som skiljer sig åt. För att spara vikt är till exempel 911 GT2 RS bakhjulsdriven.

På utsidan kan vi se att Porsche valt en stor, fast monterad bakvinge. Fronten har stora luftinsläpp och även luftintag på huven, gjord i kolfiber liksom taket. De små luftutsläppen på toppen av framskärmarna finns kvar men har lite annorlunda utseende. Stora fälgar med centrummutter behövs för att få plats med de jättelika keramiska bromsskivorna.

Boxersexan är i grunden samma som i 911 Turbo S men här har den fått större turboaggregat och högre laddtryck. Bilen får också ett lättare avgassystem (titan?) och vatteninsprutning – något som också BMW M4 GTS kan skryta med. Allt sammantaget höjer det toppeffekten ordentligt. Porsche 911 GT2 RS lär få 650 hästkrafter och 750 Nm, men osvuret är bäst och Porsche brukar vara ganska återhållsamma. Vid flera tillfällen har det visat sig att modellerna ger mer än man uppgett.

Ni som hoppats på manuell låda blir besvikna, 911 GT2 RS får en sjustegad PDK-låda som standard. Tittar man i de spelsekvenser som finns nedan blir 911 GT2 RS strikt tvåsitsig, med skyddsbur istället för baksäte.

Porsche siktar på att hålla vikten nere kring 1.500 kilo och det ska dessutom finnas ett så kallat Weissach-paket, som till 918 Spyder, som sänker vikten ytterligare med bland annat kolfibertak (som kanske är tillval?) och smidda magnesiumfälgar. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar verkligen det jag ser hos nya Porsche 911 GT2 RS!
102
12