Karl-Thomas Neumann kan ersätta Rupert Stadler som Audi-chef

Karl-Thomas Neumann kan ersätta Rupert Stadler som Audi-chef
Karl-Thomas Neumann (till vänster) lämnade nyligen över till Michael Lohscheller. Båda är maratonlöpare, vilket kanske syns?

Inom bilindustrin snurrar det rykten om ett förestående chefsbyte. Audi-chefen Rupert Stadler har blivit allt mera "nedfläckad" av dieselgate och nya rykten hävdar att det är Karl-Thomas Neumann, till helt nyligen Opel-chef, som är ersättaren.

Karl-Thomas Neumann, 56 år, lämnade i måndags över uppdraget som Opel-chef till Michael Lohscheller, tidigare finanschef för Opel. Ett kanske inte allt för oväntat avhopp då franska PSA (Peugeot-Citroën) är på väg att ta över Opel efter General Motors.

Karl-Thomas Neumann fick under måndagen beröm av sina gamla chefer på GM. Opel har kommit en lång väg i sin förändringsprocess och den tyska biltillverkaren når snart tillbaka till svarta siffror igen, efter flera decennier av tunga förluster.

Rupert Stadler, chef för Audi AG, kan visa på väldigt bra resultat och genomgående höga vinstsiffror under sitt ledarskap. Men Rupert Stadler är en av få toppchefer som sitter kvar på sin post efter att Volkswagens avgasfusk, "dieselgate", avslöjades i september 2015.

Rupert Stadler har hela tiden förnekat all kännedom om avgasfusk men blev under senaste årsstämman hårt pressad av journalister som ville veta mer hans inblandning i dieselgate. Samma dag som Audi höll sin årsstämma gjorde tysk polis och åklagare en razzia på Audis huvudkontor i sin jakt efter bevis – något som knappast var en tillfällighet.

Rupert Stadler kan få svårt att värja sig mot dieselgate-misstankar även i framtiden och då är han snarare en belastning än en tillgång för Audi, som vill komma vidare och byta fokus från skandal till produkt.

Karl-Thomas Neumann hade en lång karriär hos Volkswagenkoncernen och var en av kronprinsarna som pekades ut efter Martin Winterkorns pension. Karl-Thomas Neumanns sista uppdrag var jobbet som chef över Volkswagens verksamhet i Kina, 2012. Kanske var Neumann lite för karriärsugen för Martin Winterkorn, som aldrig tvekade att stuva runt bland cheferna.

Nuvarande koncernchefen för VW Group, Matthias Müller, har en mindre auktoritär ledarstil och där finns förutsättningar för en bättre personkemi.

Dieselgate fortsätter att utvecklas till en allt mera invecklad historia. I helgen publicerade tyska Der Spiegel uppgifter om "Dieselgate 2.0" där man bland annat avgasmätt Porsche Cayenne Diesel och funnit ett mycket sofistikerat sätt att avgöra om bilen befann sig i ett test eller rullade på väg. Stämmer dessa uppgifter kan även Matthias Müller dras in i dieselgate, då han tidigare var chef för Porsche

Rupert Stadlers prestation som Audichef kan ingen vara missnöjd med. Men han får allt svårare att värja sig mot dieselgate-misstankar. Då är Stadler snarare en belastning än en tillgång för Audi, som vill komma vidare och byta fokus från skandal till produkt.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag tror det är rätt att byta ut Rupert Stadler mot Karl-Thomas Neumann.
13
4