24-timmars på Le Mans brukar alltid pendla mellan förhoppning och katastrof för många av teamen, men årets upplaga var en av de mest spännande någonsin. Porsche råkade ut för en hel del problem men stod till slut som segrare.
Det såg först ut att gå helt enligt plan för bil nummer 1, en Porsche 919 Hybrid, som ledde i LMP1-klassen i över tio timmar. Men sedan drabbades bilen av ett mekaniskt fel som visade sig vara så allvarligt att André Lotterer tvingades bryta. Bilen tappade oljetrycket med några timmar kvar av racet, och då ledde bilen med 13 varv.
”Förra året hade vi turen på vår sida, men i år blev det inte så”, säger Neel Jani, en av förarna i bil nummer 1.
Men för bil nummer 2 innebar oturen för bil nummer 1 en chans att visa krafterna efter ett fel på drivlinan som löstes under lördagen. Det såg länge ut som att en bil i LMP2-klassen skulle stå som totalvinnare men Porscheteamet gjorde en fantastisk insats och tog Le Mans-segern till LMP1-klassen och Porsche.
På söndagen stod den som totalvinnare och det innebär att Porsche tar ett ”hattrick” med tre vinster på Le Mans tre år i rad.
Det här blir 19:e gången som Porsche vinner 24-timmars på Le Mans. Förarna i bil nummer 2 var Earl Bamber och Brendon Hartley från Nya Zeeland och Timo Bernhard från Tyskland.
Toyotateamen hade nog hoppats på mer än de fick i årets upplaga av Le Mans. Alla tre Toyotabilar råkade ut för problem (med drivlinan, kopplingen och punktering efter en olycka).
”Det har varit så många olyckor i det här racet att det är otroligt. Det var mycket skräp på vägen. Det var svårt att se efter bilen för att undvika punktering. Jag lyssnade efter konstiga ljud i bilen som aldrig förr och det verkade okej”, säger Nick Tandy.
Vår motorsportexpert Gergei Farkas följer Le Mans på plats. Följ med i Formel Blogg!
Plats | Klass | Team | Bil | Varv | Skillnad |
---|---|---|---|---|---|
1 | LMP1 | Porsche LMP Team | Porsche | 367 | |
2 | LMP2 | Jackie Chan DC Racing | ORECA/Gibson | 366 | 1 varv |
3 | LMP2 | Vaillante Rebellion | ORECA/Gibson | 364 | 3 varv |
4 | LMP2 | Jackie Chan DC Racing | ORECA/Gibson | 363 | 4 varv |
5 | LMP2 | Signatech Alpine Matmut | Alpine/Gibson | 362 | 5 varv |
6 | LMP2 | United Autosports | Ligier/Gibson | 362 | 5 varv |
7 | LMP2 | Graff | ORECA/Gibson | 361 | 6 varv |
8 | LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | ORECA/Gibson | 360 | 7 varv |
9 | LMP1 | Toyota Gazoo Racing | Toyota | 358 | 9 varv |
10 | LMP2 | Cetilar Villorba Corse | Dallara/Gibson | 353 | 14 varv |
11 | LMP2 | Signatech Alpine Matmut | Alpine/Gibson | 351 | 16 varv |
12 | LMP2 | Tockwith Motorsports | Ligier/Gibson | 351 | 16 varv |
13 | LMP2 | Idec Sport Racing | Ligier/Gibson | 344 | 23 varv |
14 | LMP2 | Racing Team Nederland | Dallara/Gibson | 344 | 23 varv |
15 | LMP2 | Dragonspeed – 10 Star | ORECA/Gibson | 343 | 24 varv |
16 | LMP2 | Eurasia Motorsport | Ligier/Gibson | 341 | 26 varv |
17 | LMP2 | Vaillante Rebellion | ORECA/Gibson | 340 | 27 varv |
18 | GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin | 340 | 27 varv |
19 | GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford | 340 | 27 varv |
20 | GTE Pro | Corvette Racing – GM | Chevrolet | 340 | 27 varv |
21 | GTE Pro | Porsche GT Team | Porsche | 339 | 28 varv |
22 | GTE Pro | AF Corse | Ferrari | 339 | 28 varv |
23 | GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | Ford | 339 | 28 varv |
24 | GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team USA | Ford | 337 | 30 varv |
25 | GTE Pro | Corvette Racing – GM | Chevrolet | 335 | 32 varv |
26 | GTE Pro | Aston Martin Racing | Aston Martin | 334 | 33 varv |
27 | GTE Am | JMW Motorsport | Ferrari | 333 | 34 varv |
28 | GTE Pro | Ford Chip Ganassi Team UK | Ford | 332 | 35 varv |
29 | GTE Am | Spirit of Race | Ferrari | 331 | 36 varv |
30 | GTE Am | Scuderia Corsa | Ferrari | 331 | 36 varv |
31 | GTE Am | Beechdean AMR | Aston Martin | 331 | 36 varv |
32 | GTE Am | Clearwater Racing | Ferrari | 330 | 37 varv |
33 | LMP2 | Algarve Pro Racing | Ligier/Gibson | 330 | 37 varv |
34 | LMP2 | SMP Racing | Dallara/Gibson | 330 | 37 varv |
35 | GTE Am | Dempsey-Proton Racing | Porsche | 329 | 38 varv |
36 | GTE Am | TF Sport | Aston Martin | 329 | 38 varv |
37 | GTE Am | Aston Martin Racing | Aston Martin | 329 | 38 varv |
38 | GTE Am | Proton Competition | Porsche | 329 | 38 varv |
39 | GTE Am | Gulf Racing | Porsche | 328 | 39 varv |
40 | LMP2 | G-Drive Racing | ORECA/Gibson | 327 | 40 varv |
41 | GTE Am | Clearwater Racing | Ferrari | 327 | 40 varv |
42 | GTE Am | Spirit of Race | Ferrari | 326 | 41 varv |
43 | GTE Am | DH Racing | Ferrari | 320 | 47 varv |
44 | LMP2 | Graff | ORECA/Gibson | 318 | 49 varv |
45 | GTE Am | Scuderia Corsa | Ferrari | 314 | 53 varv |
46 | LMP2 | ARC Bratislava | Ligier/Gibson | 314 | 53 varv |
47 | GTE Pro | AF Corse | Ferrari | 312 | 55 varv |
48 | LMP2 | Keating Motorsports | Riley/Gibson | 312 | 55 varv |
49 | GTE Am | Larbre Competition | Chevrolet | 309 | 58 varv |
LMP1 | Porsche LMP Team | Porsche | 318 | Brutet race | |
LMP2 | Panis Barthez Competition | Ligier/Gibson | 296 | Brutet race | |
LMP2 | TDS Racing | ORECA/Gibson | 213 | Brutet race | |
GTE Pro | Porsche GT Team | Porsche | 179 | Brutet race | |
LMP1 | Toyota Gazoo Racing | Toyota | 160 | Brutet race | |
LMP1 | Toyota Gazoo Racing | Toyota | 154 | Brutet race | |
LMP2 | CEFC Manor TRS Racing | ORECA/Gibson | 152 | Brutet race | |
GTE Pro | Risi Competizione | Ferrari | 72 | Brutet race | |
LMP2 | G-Drive Racing | ORECA/Gibson | 20 | Brutet race | |
GTE Am | Proton Competition | Porsche | 18 | Brutet race | |
LMP1 | ByKOLLES Racing Team | ENSO CLM/Nissan | 7 | Brutet race |