Kan elbilen Chevrolet Bolt klå VW Golf GTI?

Ni som läser elbilsnyheter på den här sajten vet förstås att Tesla Model S är en ohyggligt kvick bil – speciellt med fyrhjulsdrift (D) och...
Annons

Ni som läser elbilsnyheter på den här sajten vet förstås att Tesla Model S är en ohyggligt kvick bil – speciellt med fyrhjulsdrift (D) och tillägget P i modellnamnet. Men även en ”vanlig” elbil är många gånger riktigt kvick med sitt starka vridmoment och avsaknad av växlingar.

Toppeffekten i Chevrolet Bolt – och den europeiska systermodellen Opel Ampera-e – anges till 150 kW, alltså 204 hk. Det maximala vridmomentet på 360 Nm finns tillgängligt direkt från start. Nästan exakt samma siffror hittar vi i klassiska busfröet Volkswagen Golf GTI, som ger 210 hk och 350 Nm.

På pappret borde det vara dött lopp mellan de två bilmodellerna men då har vi inte jämfört vikten på bilarna. Den svenska tjänstevikten på Opel Ampera-e är inte klar, men borde hamna strax under 1.700 kilo. Det är rejält mycket mer än de 1.350 kilo som en Golf GTI väger in på, med manuell transmission.

Enbart på grund av viktskillnaden på cirka 350 kilo borde VW Golf GTI ha ett övertag vid ett accelerationstest. Och med tanke på sin sportiga prestandaimage borde en Golf GTI köra ifrån familjebilen Chevrolet Bolt.

Vi ska inte förstöra spänningen genom att berätta resultatet av kraftmätningen. Gissa först, och titta sedan på filmen nedan.

 

Annons
Annons
Rulla till toppen