BMW:s bilpool har vinterdäck mitt i sommaren

I korthet • BMW-ägda bilpoolen DriveNow vill komma undan kostnaden för däckbyte och kör med friktionsdäck på sommaren. • ”Ingen av våra kunder har klagat...
Annons

I korthet

• BMW-ägda bilpoolen DriveNow vill komma undan kostnaden för däckbyte och kör med friktionsdäck på sommaren.

• ”Ingen av våra kunder har klagat på däckens kvalitet, eller bilarnas väghållning”, säger företagets svenska talesperson.

Många går med i en bilpool för att slippa byta däck. Men byta däck vill inte BMW-ägda bilpoolen DriveNow göra heller. För att spara pengar väljer DriveNow att inte byta till sommardäck på sommaren.

Det är farligt för dig som förare och för andra bilister och fotgängare, och ingenting som en konsument ska behöva acceptera.

DriveNow är en bildelningstjänst där bilarna hyrs och lämnas tillbaka på valfri plats. Tjänsten, som ägs av BMW-koncernen och Sixt, finns i flera europeiska städer och lanserades i Stockholm 2016, med elbilen BMW i3 som stort dragplåster.

En undersökning som DriveNow gjort visar att ungefär en av fem personer gått med i en bilpool eftersom det är jobbigt att byta däck på bilen. Problemet är alltså att inte heller DriveNow byter däck på sina bilar.

DriveNow svarar: ”Däcken är alltid nya”

När auto motor & sport ställer frågan varför så många DriveNow-bilar åker runt på vinterdäck på sommaren får vi det här svaret från Marie Angselius, talesperson DriveNow:

”Vi har våra bilar max tolv månader och de körs under 1.500 mil under perioden. Däcken är alltid nya och vi kontrollerar regelbundet dess skick. Därför har vi valt att inte skifta däck på bilarna.”

Att däcken är nya är förstås ingen garanti för att de är lämpliga. Sverige har lag på vinterdäck på vintern, men det är inte olagligt att köra på friktionsdäck på sommaren. Friktionsdäck är anpassade för körning på vintern och innebär oftast betydligt längre bromssträcka på varma och torra sommarvägar än ett riktigt sommardäck. Det kan drabba både dig och andra trafikanter.

Däcken som DriveNow kör på året runt, Continental ContiWinterContact TS800, behöver inte nödvändigtvis vara dåliga på vintern, men Continental har inte prioriterat prestandan på sommarvägar när däcket utvecklades. Om en DriveNow-bil levereras i mars och sedan rullar hela sommaren och hösten är däcken knappast som nya längre när vintern tar vid.

BMW:s bilpool har vinterdäck mitt i sommaren

Skrämmande skillnader i test

Skillnaden mellan sommar- och vinterdäck är skrämmande. Tester som auto motor & sport gjort visar att bromssträckan blir längre och väggreppet sämre med friktionsdäck på sommaren, särskilt på vått underlag. Däcken gör också bilen mer instabil, särskilt vid undanmanöver. I vårt bromstest kördes bilen med friktionsdäck i hela 60 km/h när bilen med sommardäck stod helt stilla.

”Det är skillnaden mellan att inte köra på någon och att faktiskt döda en fotgängare”, säger auto motor & sports däckexpert Pär Brandt.

Jämfört med sommardäck är bromssträckan mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt med friktionsdäck, enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Ger högre förbrukning

Vinterdäck slits 20 procent snabbare än sommardäck på en vägbana som är varmare än 15 grader. Sommardäck är också bättre för miljön på sommaren: de ger lägre förbrukning och färre däckpartiklar.

DriveNow är inte ensamma om att undvika däckbyte. Enligt de däckrazzior som gjordes i Sverige förra året ökar användningen av dåligt presterande vinterdäck på sommaren. Och bilpoolen Car2go, som nu försvunnit från Stockholms gator, körde också med vinterdäck på sommaren.

BMW:s bilpool har vinterdäck mitt i sommaren
Även bilpoolen Car2go körde med friktionsdäck mitt i sommaren, avslöjade auto motor & sport.

”Ingen av våra kunder har klagat på däckens kvalitet”

För att ta reda på hur DriveNow tänker kring däckvalet skickade vi fyra frågor till företagets svenska talesperson Marie Angselius.

• Hur kommer det sig att DriveNow tagit det här beslutet, att köra på vinterdäck på sommaren?
• Är det här beslutet tagit hos er i Sverige eller på koncernnivå i Tyskland?
• Är ni medvetna om vilka risker ni utsätter era kunder för genom att spara pengar på däckskiftet?
• Går det att ta del av er policy kring miljö och säkerhet för att se hur den går ihop med användningen av vinterdäck på sommaren?

DriveNow vill inte svara på frågorna separat utan skickar istället ett uttalande. Vi har inte fått tillgång till företagets miljö- eller säkerhetspolicy.

”Ingen av våra kunder har klagat på däckens kvalitet, eller bilarnas väghållning. Ingen av våra bilar har varit inblandad i någon incident som kan hänföras till däckval, vare sig i Sverige eller i någon av de städer vi finns i över hela Europa. Men om lagstiftarna anser att lagen bör ändras så att det blir förbjudet att inte ha sommardäck på sommaren så kommer DriveNow givetvis att ändra policy.

Att använda DriveNow är också mycket mer klimatsmart än att ha egen bil – många av våra bilar är eldrivna och DriveNows hela affärsmodell bygger på att bilar ska delas av många olika personer istället för att binda upp resurser – pengar, råvaror, tillverkning, parkeringsplats – i onödan. Privat bilägande är extremt resurskrävande och varje DriveNow-bil ersätter minst tre privata fordon, enligt flera oberoende undersökningar.

Dessutom minskar vi också utsläppen genom att endast använda bilar med EU6-standard och med elbilar. Så de genomsnittliga koldioxidutsläppen i vår flotta är även betydligt lägre än de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya registrerade bilar.”

En bilpool är bevisat effektiv för att ersätta egna, privatägda bilar. Det är ett fantastiskt koncept för att fler ska kunna transportera sig effektivare än med en privatägd bil som står stilla 95 procent av tiden. Sverige behöver fler smarta transporttjänster när det blir svårare och dyrare att äga en egen bil.

Men då ska tjänsterna också hålla en bra och säker standard.

DriveNow skulle vara säkrare och ännu mer klimatsmart om de körde på rätt däck.

Annons
Annons
Rulla till toppen