Prov: Volkswagen Polo har blivit större

Nya VW Polo har ett större axelavstånd och är nu över fyra meter. Nästan lika lång som en Golf av generation IV upplevs den märkbart vuxnare än tidigare. Är nya Polo bättre än Golf?
Provkörningen kommer från auto motor & sport 12-2017. Bilder: Volkswagen

Prov: Volkswagen Polo har blivit större
Om gränsen för småbil går vid fyra meter är det tveksamt om nya Polo fortfarande ingår i den klassen.

Upp till vilken storlek är egentligen en bil en småbil? Om gränsen ligger vid fyra meter har den sjätte generationen av Polo tagit steget upp i nästa kategori. Det är förstås att överdriva lite. För nyupplagan håller trots ökningen i längd ett ordentligt avstånd till Golf.

Det börjar redan vid motorutbudet som till största delen består av trecylindriga bensinare. Enlitersmaskinen täcker in ett spektrum upp till 115 hk. De båda basversionerna utan överladdning känns lite sega med sina 65 respektive 75 hk. Med turbo går det betydligt snabbare och med bättre vridmoment. Medan sugmotorerna är kopplade till en femväxlad manuell låda har turboversionerna en sexväxlad och som tillbehör en sjuväxlad DSG-låda. 

Eftersom den nya 1,5-liters TSI-motorn inte planeras komma i Polo, finns det mer effekt först i den förhållandevis dyra GTI-modellen. Den kommer att drivas av en 200-hästars, tvåliters fyra. Man får även söka förgäves efter en stark diesel, för här finns bara 1,6-litersmaskinen med SCR-katalysator och 80 respektive 90 hk. Den starkare varianten får normalt DSG-låda, den svagare sexväxlad låda. 

Vi känner igen nya Polo, men med en mer markerad sidolinje. Polo liknar Golf när det kommer till designen. Axelavståndet ligger på 2.564 mm.

Störst förändring är det i kupén. I mitten av instrumentbrädan, bakom en glasyta, sitter en åtta tum stor pekskärm, svagt vinklad åt föraren. På den går det enkelt att sköta sin smartphone med hjälp av Apple CarPlay och Android Auto. Dessutom gör nu det digitala kombiinstrumentet från Passat och nya Golf för första gången intåg i en mindre bil. Det kostar mellan 5.000 och 6.000 kronor och går att få från utrustningsnivå Comfortline. 

I och med den nya generationen byter Polo som en av de sista modellerna till den skalbara plattformen MQB. Genom det får den nu en elektromekanisk styrning istället för en elektrohydraulisk, vilket är en förutsättning för vissa förarassistanssystem som filbyte. En ytterligare fördel är att Polo blir runt 50 kg lättare än föregångaren tack vare den nya arkitekturen. 

I mitten av instrumentbrädan, bakom en glasyta, sitter en åtta tum stor pekskärm.

Bortsett från det något magrare utbudet av motorer känns Polo som en bil i kompaktklassen. Detta bland annat på grund av det harmoniskt avstämda, komfortorienterade chassit och de bekväma sätena. Den som hellre vill satsa på något lite sportigare behöver inte nödvändighets skaffa en GTI. För nu går det att få ett sportchassi med adaptiva dämpare, vilket nog bara ett fåtal köparen kommer att beställa.

Då är frågan: Är den nya Polo bättre än Golf? Nej, men ett bra och billigare alternativ för alla som varken behöver det större inner- eller bagageutrymmet, de starkare motorerna eller den utökade komfort- och säkerhetsutrustningen. Kördynamiskt ligger Golf precis som tidigare i en annan division. I höst står den nya Polon hos handlarna. Grundpriset kommer förmodligen, precis som tidigare, att börja på runt 165.000 kronor. 

Provkörningen kommer från auto motor & sport 12-2017

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle hellre välja Polo än Golf.
171
165