Berömda missar: Fitta blev en dyr affär för Honda

Tittar vi tillbaka i bilhistorien finns det många dråpliga historier om hur fel det kan bli – även hos stora företag som borde ha koll....
Annons

Tittar vi tillbaka i bilhistorien finns det många dråpliga historier om hur fel det kan bli – även hos stora företag som borde ha koll.

Den här gången berättar vi om Honda Fitta, bilmodellen som 2001 hastigt fick byta namn när den nordiska betydelsen av ordet blev känd. Även i Spanien och Italien fanns det ”snuskiga ord” som låg nära Fitta i uttal.

Tabben med namnet på den lilla stadsbilen blev en dyr affär för Honda. Broschyrer och reklamkampanjer var redan gjorda innan japanerna insåg att den inte kunde heta Fitta. När fadäsen skedde skrev Dagens Nyheter att ”affären Fitta” kostade Honda åtskilliga miljoner euro. Man citerar en japansk biltidning med insyn hos Honda.

Alla reklambroschyrer och affischer var tryckta, de första reklamfilmerna med Fitta-modeller var redan gjorda innan de ansvariga insåg att namnet inte var speciellt lyckligt.

Redan sommaren innan lanseringen delades pressmaterial ut till japanska journalister med slogans typ ”Honda Fitta är liten på utsidan men stor när du väl kommit in”… eller ”Honda Fitta är ett dagligt nöje”.

Till stor förvåning hos den japanska allmänheten ändrade plötsligt Honda namnet på bilen till Fit. Någon officiell förklaring för namnbytet gav man inte i Japan.

Däremot bestämde man sig för att helt och hållet byta namn i Europa. Så här fick det bli Honda Jazz. På vissa marknader finns redan en motorcykel med namnet Honda Jazz, där har man behållit Fit som modellnamn.

Annons
Annons
Rulla till toppen