Köp den enda, kvarvarande Ford GT40 Roadster

Priset? Enbart på direkt förfrågan.
Annons

I samband med utvecklingen av klassiska racersportbilen GT40 byggde Ford också sex öppna roadster-versioner.

Bilarna användes enbart som prototyper under utvecklingen, och några gick ett sorgligt öde till mötes. Mer om det senare.

Bara en av de sex roadsterbilarna har överlevt i originalskick.

Bilen, med chassinummer GT/108, är nu uppe till försäljning av handlaren Girardo & Co, och visas nu upp under den pågående Monterey Car Week. Och bilens historik är väl dokumenterad.

Just denna bil byggdes tidigt 1965 hos Ford Advanced Vehicles (FAV) i England. I mars samma år testades den på Silverstone av den nyligen bortgångne författaren/racerföraren Sir John Whitmore och F1-föraren Richard Attwood.

Kort därefter skickades bilen till Shelby American i Kalifornien. Där utvecklades den av den legendariske ingenjören/föraren Ken Miles och visades vid olika tävlingar runt landet. Den användes också av Ford vid VIP-event. Bland annat lär Henry Ford II fått sin enda (!) åktur i en GT40 med Carroll Shelby bakom ratten. Senare sågs bilen vid USA:s GP på Watkins Glen, körd av det årets F1-mästare Jim Clark.

Vad hände då med de fem andra GT40 Roadsters? Några konverterades till hard-top och några skars i bitar (hemska tanke!) för att undvika kontroverser med amerikanska myndigheter över hur de importerats.

Priset för denna unika roadster är tillgängligt ”vid förfrågan”. Experter säger att andra Mk1 GT40 i utställningsskick ligger runt 5 miljoner dollar. Med tanke på denna bils historia och unicitet lär prislappen bli betydligt högre.

Köp den enda, kvarvarande Ford GT40 Roadster
Köp den enda, kvarvarande Ford GT40 Roadster
Köp den enda, kvarvarande Ford GT40 Roadster
Köp den enda, kvarvarande Ford GT40 Roadster
Köp den enda, kvarvarande Ford GT40 Roadster
Köp den enda, kvarvarande Ford GT40 Roadster
Annons
Annons
Rulla till toppen