I samband med utvecklingen av klassiska racersportbilen GT40 byggde Ford också sex öppna roadster-versioner.
Bilarna användes enbart som prototyper under utvecklingen, och några gick ett sorgligt öde till mötes. Mer om det senare.
Bara en av de sex roadsterbilarna har överlevt i originalskick.
Bilen, med chassinummer GT/108, är nu uppe till försäljning av handlaren Girardo & Co, och visas nu upp under den pågående Monterey Car Week. Och bilens historik är väl dokumenterad.
Just denna bil byggdes tidigt 1965 hos Ford Advanced Vehicles (FAV) i England. I mars samma år testades den på Silverstone av den nyligen bortgångne författaren/racerföraren Sir John Whitmore och F1-föraren Richard Attwood.
Kort därefter skickades bilen till Shelby American i Kalifornien. Där utvecklades den av den legendariske ingenjören/föraren Ken Miles och visades vid olika tävlingar runt landet. Den användes också av Ford vid VIP-event. Bland annat lär Henry Ford II fått sin enda (!) åktur i en GT40 med Carroll Shelby bakom ratten. Senare sågs bilen vid USA:s GP på Watkins Glen, körd av det årets F1-mästare Jim Clark.
Vad hände då med de fem andra GT40 Roadsters? Några konverterades till hard-top och några skars i bitar (hemska tanke!) för att undvika kontroverser med amerikanska myndigheter över hur de importerats.
Priset för denna unika roadster är tillgängligt ”vid förfrågan”. Experter säger att andra Mk1 GT40 i utställningsskick ligger runt 5 miljoner dollar. Med tanke på denna bils historia och unicitet lär prislappen bli betydligt högre.