BMW Z4 Concept – efterträdaren är här och snälla BMW, ändra inte något!

BMW Z4 Concept – efterträdaren är här och snälla BMW, ändra inte något!

BMW:s konceptbilar brukar vara väldigt nära det som något halvår senare blir serieproducerat. Och vi hoppas verkligen att BMW är modiga nog att inte ändra på allt för mycket på Z4 Concept. De där märkliga sidobackspeglarna får nog inte följa med till seriemässigt skick, men gärna resten av konceptbilen.

Premiärvisningen ska ske under torsdagen på finbilsutställningen Pebble Beach Concourse d'Elegance, i Kalifornien. Men bilderna läckte ut redan under eftermiddagen och nedanför hittar ni ett stort bildalbum med BMW:s officiella bilder, högupplösta. Ni hittar även den första videon en bit ned på sidan.

Nya generationen BMW Z4 – som alltså inte fick namnet Z5, som många tidigare trodde – är utvecklad i tätt samarbete med Toyota. Ungefär samma tekniska plattform ska alltså bilda bas för två modeller: den öppna BMW Z4 Roadster och Toyota Supra, som bara blir byggd som coupé. BMW:s coupémodeller har jämna siffror så Z4 var ett naturligt namn, även om man också övervägde Z6 som ett möjligt modellnamn.

BMW visar upp sin Z4 Concept på Pebble Beach Concourse d'Elegance ungefär ett halvår innan vi får se premiären av seriemodellen på Genèvesalongen, nästa vår. Produktionen av nya Z4 rullar igång hos Magna, Österrike, under våren 2018.

Några exakta siffror på yttermått på konceptbilen får vi inte men nya generationen BMW Z4 är något längre och har större axelavstånd än sin föregångare, också bredare spårvidd. Även förra generationen Z4 växte jämfört med sin föregångare och mätte 4.239 millimeter. Vikten på nya Z4 sägs hamna kring 1.400 kilo, tack vare lättviktsmaterial i BMW:s Clar-plattform. 

Det som läckt ut så här långt är att vi kan vänta oss två bensinmotorer vid lanseringen. BMW Z4 sDrive20i får turbofyran med 184 hk. Varför inte BMW väljer tvålitersturbon med 245 hk kan man fråga sig. Den andra modellen blir BMW Z4 M40i med den senaste, sexcylindriga B58-motorn med 360 hk (samma som i BMW X4 M40i).

En riktig M-version med en bra bit över 400 hk vore förstås också möjligt, men de besluten är inte fattade ännu. Fyrhjulsdrift är inte sannolikt och det går att välja mellan manuell sexväxlad låda eller åttastegad automat.

Alla bilder visar BMW Z4 Concept med taket nere, men spionbilderna har berättat att det blir en tygsufflett. Föregångaren, som började säljas 2009, hade som bekant plåttak. Förra generationen BMW Z4 Roadster slutade produceras 22 augusti 2016, utan att ersättaren var klar. En del tolkade det som att BMW skulle lägga ner roadstermodellen, då försälljningssiffrorna sjunkit för taklösa bilar. Nya generationen BMW Z4 har internkoden G29.

Och vilken klassisk BMW-modell är det som skänkt inspiration till nya Z4? Redaktionen är enig om att det måste vara skönheten BMW 507, som producerades 1956–1959. Endast 252 bilar byggdes och det går att hitta designmässiga spår av 507:an i både Z3, Z4 och Z8. Nördfakta: Elvis Presley köpte en BMW 507 när han var stationerad i Tyskland, första ägaren var racingföraren Hans Stuck.

 

En klassisk skönhet som idag betingar ett pris på flera miljoner dollar, när det är exemplar i gott skick. BMW 507 från 1956–1959 är ingen dålig förebild. Foto: Sothebys.

 

I filmen här nedanför visas BMW:s presentation på Pebble Beach Concourse d'Elegance. Chefsdesigner Adrian van Hooydonk visar både 8-serie Concept och nya Z4 Concept (som börjar ungefär 8 minuter in i filmen).

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Håller med – snälla BMW, ändra inte på något när seriemodellen ska byggas!
232
39