Därför hamnade ratten i mitten i McLaren F1

I år fyller den legendariska McLaren F1 25 år. Konstruktören Gordon Murray berättar spännande detaljer om bilens teknik.
Annons

Därför hamnade ratten i mitten i McLaren F1
Förarstolen i mitten, ett signum för McLaren F1. (KLICKA FÖR STÖRRE).

Den legendariska McLaren F1 fyller 25 år i år.

För att uppmärksamma och fira detta har företaget gjort en video med bilens ansvarige konstruktör, den lika legendariske Gordon Murray. 

Han berättar om hur teamet bakom använde en ”racingstrategi”. Bilen skulle slå rekord och fånga hjärtat hos entusiaster runt om i världen.

I den fyra minuter långa filmen berättar han också om varför förarstolen centrerades i bilen: Det var inte alls för att föraren skulle känna sig märkvärdig (även om det kanske bidrog). Nej, viktigaste var att man släpp vinkla pedalstället, något som tvingar förare av andra superbilar att sitta en aning snett.

Murray förklarar att mycket av tekniken var hämtad från den teknologi som fanns i Formel 1-sporten. Den hade samma framåtriktade luftintag där luften tvingas in i motorn. Det var detta tryck som gjorde att bilen nådde varvtalsbegränsningen vid första toppfartsförsöket. Något som fick teamet att ta bort begränsningen för att nå rekordet 390 km/h.

Murray lämnade McLaren 2005 för att starta en egen konstruktionsbyrå.

Kolla in filmen nedan (4 minuter)

Annons
Annons
Rulla till toppen