BMW M5 är här med 600 hk och fyrhjulsdrift – när du vill

BMW M5 är här med 600 hk och fyrhjulsdrift – när du vill
BMW:s bakhjulsdrift finns kvar... om man trycker in 2WD-knappen. Annars är det 4WD. Nämn inte quattro...

Som de flesta nog redan vet är nya generationen BMW M5 fyrhjulsdriven. Och med 600 hk (441 kW) i den omarbetade V8-motorn på 4,4 liter är det inte en dag för sent. Men när man vill, så går det att koppla ur 4WD och göra nya M5 bakhjulsdriven – precis som förut.

BMW kallar sin fyrhjulsdrift för "M xDrive" och det är ett system som lägger tyngdpunkten på den bakhjulsdrivna upplevelsen, men med förbättrat grepp på alla underlag och en tryggare, stabilare känsla med drivning på alla fyra.

Nya BMW M5 bygger på samma tekniska bygglåda som nya 5-serien, det vill säga på Clar-plattformen. Det innebär väsentligt lägre vikt och en styvare kaross. Taket är tillverkat i kolfiber på M5. Tittar vi på yttermåtten så är nya M5 den största hittills med en längd på 4.965 millimeter (+ 55), bredden 1.903 (+ 12) och höjden 1.473 millimeter (+ 16). Vikten – trots fyrhjulsdriften – ligger dock 25 kilo under föregångaren. Axelavståndet är utsträckt med 18 millimeter, jämfört med föregångaren, och även lite längre än hos M550i xDrive.

V8-motorn på 4,4 liter har uppgraderats och har nu 40 hk mer än föregångaren, tack vare bland annat nya turboaggregat och ett högre insprutningstryck på 350 bar. Laddluftkylarna har gjorts mera effektiva och smörjningen har förbättrats. Toppeffekten nås nu vid 5.600 rpm, vilket är 400 rpm lägre än hos föregångaren. Det maximala vridmomentet har som förut ett utseende som påminner om ett köksbord, helt platt på maximala 750 Nm mellan 1.800–5.600 rpm.

Högre toppeffekt, bättre vridmoment och fyrhjulsdrift innebär att nya BMW M5 förbättrar sina tidigare prestandasiffror. 0–100 km/h ska kunna avverkas på 3,4 sekunder, vilket sannerligen inte är dåligt för en fullvuxen sedanmodell med plats för fem personer. Det är för övrigt precis en sekund (just det 1,0 sekund) bättre än föregångaren, som aldrig hade någon chans med sina spinnande bakdäck. 0–200 km/ nås efter 11,1 sekunder. Toppfarten, om man väljer till "Drivers Package" är 305 km/h. Annars begränsas den till 250 km/h.

Nya BMW M5 sällar sig därmed till gamla konkurrenten Audi RS 6, som alltid haft quattro, och nya Mercedes-AMG E63 som bara säljs med fyrhjulsdrift (som går att koppla ur). Föregångarens dubbelkopplingslåda är i sjätte generationens BMW M5 ersatt av en åttastegad ZF-automatlåda med traditionell momentomvandlare. BMW M5 har en aktiv sportdifferential i bakaxeln som styr effekten mellan hjulen. Föraren kan välja mellan flera körprogram och för fyrhjulsdriften finns tre alternativ: 4WD, 4WD Sport och 2WD. Den som vill kan koppla bort alla hjälpsystem och köra "ren bakhjulsdrift", i vilken driftvinkel som helst.

Nya BMW M5 har stålbromsskivor och blålackerade sexkolvsok fram samt flytande enkolvsok bak. Den som vill spara 23 kilo kan kryssa i tillvalet för kolfiberkeramiska bromsskivor och får då guldlackerade bromsok.

Som standard har nya BMW M5 femekrade 19-tums lättmetallfälgar i dimensionerna 9,5x19 tum fram samt 10,5x19 tum bak. Däckdimensioner fram är 275/40R19 och bak 285/40R19. Som tillval finns sjuekrade 20-tumsfälgar i dubbelekerdesign med dimensionerna 9,5x20 tum fram samt 10,5x20 tum bak. Däckdimensioner blir då 275/35R20 fram och bak 285/35 R20.

Svenskt pris för nya BMW M5 är inte fastställt ännu men bilen går att beställa från och med i september med ett pris i Europa som börjar vid 117.900 euro. När leveranserna börjar nästa vår byggs en serie på 400 bilar med namnet "BMW M5 First Edition", med den speciella kulören BMW Individual Frozen Dark Red Metallic (som finns med i bildalbumet nedan). Den här speciallacken kostar 19.500 euro extra.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag bara älskar BMW M5!
225
53