Här kommer Bentleys nya Continental GT

Aggressivare former, mer kraft och – faktiskt – lättare än föregångaren!
Annons

Tredje generationen av Continental GT är här. 

En mängd teknik- och prestandauppgraderingar ska se till att Bentleys prestigefyllda namnskylt inte ska överskuggas av den hyllade suven Bentayga.

Den uppdaterade modellen är lättare, kraftigare och mer aggressivt formgiven än sin företrädare. Allt i ett försök att attrahera ett yngre segment bland världens mer beställda bilköpare.

Nya Continental GT står på VW-gruppens MSB-plattform (som också finns i Porsches senaste Panamera). Detta chassi och en ny aluminiumkaross har hjälpt Continental GT att banta drygt 80 kilo.

Continental GT har varit helt avgörande för Bentleys uppvsing under 2000-talet. Sedan premiären 2003 har den sålts i 66.000 exemplar. Den version som nu ersätts kom 2011. Tack vare ett oavbrutet flöde av varianter – V8, convertible och högprestanda – har bilen hållits fräsch och intressant genom åren.

Det var därför med stora förväntningar som nya Continental GT avtäcktes i går. Bilen kommer att göra sin publika premiär på bilsalongen i Frankfurt i september.

”Den nya Continental GT omfamnar vår önskan att utveckla samtidigt som den firar vårt arv och tar ägarupplevelsen till en ny, oöverträffad nivå”, säger Bentleys vd Wolfgang Duerheimer.

Här kommer Bentleys nya Continental GT

Den maffiga, turboladdade 6-liters W12-motorn är ny för Continental, och delas med Bentayga. I GT ger den 635 hk och 900 Newtonmeter, en hälsosam ökning från förra generationens 575 hk/700 Nm. Halva motorn kan stängas av under låg belastning, hälsosamt för bränsleekonomin.

Kraften går till hjulen via en ny, aktiv fyrhjulsdrift där bakhjulsdriften prioriteras så långt som möjligt. Den åttaväxlade dubbelkopplingslådan är också ny och ersätter den tidigare åttaväxlade automaten. Bilen har också aktiv luftfjädring.

Continental GT klarar nu sprinten 0-100 km/h på 3,7 sekunder – med hjälp av ett Sport Launch-läge – och når en toppfart på aktningsvärda 333 km/h.

Den slanka kupén har en aluminiumkaross som lånat många av sina detaljer från det hyllade EXP 10 Speed 6-koncept som visades i Genève 2015. De yttre stålkastarna har blivit något mindre, kompletterade enheter. Bakljusen övergår från mjuka rektanglar till helt ovala. Profilen på kupén är längre och lägre, bland annat tack vare att framhjulen åkt 13,5 centimeter längre framåt vilket möjliggjort en längre huv och lägre nos. Skarpare linjer i karossen och en mer aggressiv kupélinje gör att bilen inte bara är, utan också ser lättare ut.

På insidan erbjuder nya Continental GT ett helt digitalt instrumentkluster och roterande tavla i mitten av instrumentbrädan. Med en knapptryckning kan du få denna tavla (Bentley Rotating Display heter den) att rotera till tre olika utföranden: En 12,3-tums högupplöst tryckskärm som visar de funktioner som föraren önskar (navigation, media och telefon, exempelvis); en trio av analoga mätare mätare inbäddade i träfanér – eller ingenting alls.

Bentley erbjuder två olika säten. Ett standardsäte som kan justeras på 12 olika sätt, och en mer avancerad version med 20 olika rörelsemönster. Till varje interiör har det gått åt nio ”nordeuropiska” kohudar, som stickats samman med 2,8 km tråd.

Vi har inte fått veta vad bilen kommer att kosta. Men förra generationens GT W12 kostade från 1,8 miljoner kronor. Och denna lär knappast bli billigare.

Här kommer Bentleys nya Continental GT
En maffig syn – nya Continental GT.
Här kommer Bentleys nya Continental GT
Nio kohudar har använts för interiören i Continental GT.
Här kommer Bentleys nya Continental GT
Instrumenteringen är numera helt digital.
Här kommer Bentleys nya Continental GT
Nya Continental GT har faktiskt blivit 80 kg lättare än sin företrädare.
Här kommer Bentleys nya Continental GT
Vackra detaljer, som sig bör i en bil med denna (ännu ej kända) prislapp.
Här kommer Bentleys nya Continental GT
Bentley Rotating Display kan visa en 12,3-tums tryckskärm med den info som föraren vill ha…
Här kommer Bentleys nya Continental GT
…eller också tre analoga rundinstrument…
Här kommer Bentleys nya Continental GT
…eller ingenting alls.
Annons
Annons
Rulla till toppen