Klart: Volkswagen ska reparera och sälja tusentals fuskdieslar i USA

Klart: Volkswagen ska reparera och sälja tusentals fuskdieslar i USA
De amerikanska återförsäljarna kan snart börja åtgärda fuskdieslarna som omfattas av Volkswagens dieselskandal. Därefter ska bilarna säljas vidare. Foto: Bigstockphoto

Många har undrat vad som händer med bilarna som omfattas av Volkswagens dieselfusk. Här i Sverige får ägarna möjlighet att uppdatera sin bil med ny mjukvara.

Men i USA ska hundratusentals bilar som hade en tidig generation av "fuskdieselmotorn" uppdateras med både mjukvara och hårdvara för att sedan säljas vidare. De allra äldsta bilarna som gått längst skrotas, eftersom andrahandsvärdet är för lågt, men resten ska alltså "repareras" på verkstad och sedan få nya ägare, skriver Automotive News.

Återförsäljarna får "första tjing" att köpa tillbaka de hundratusentals bilar som omfattas av fusket. Målet är framför allt att hålla andrahandsvärdet för bilarna uppe och det ska göras genom att långsamt släppa ut bilarna på amerikanska marknaden igen i olika kanaler – det blir alltså inget "massutsläpp" av billiga, åtgärdade VW-bilar.

I Sverige har andrahandsvärdet för Volkswagens modeller inte påverkats nämnvärt av skandalen. Foto: auto motor & sport

Det blir en dyr affär för Volkswagen. Ungefär sju av tio "fuskdieslar" som såldes i USA mellan 2009 och 2014 har köpts tillbaka av Volkswagen och nu står de uppställda på enorma parkeringsplatser runt om i landet.

Ägarna har kunnat lämna tillbaka sin bil till återförsäljaren och få ersättning. Nu måste Volkswagen alltså uppdatera bilarna. Volkswagens "dieselfix" har fått grönt ljus av amerikanska myndigheter, men VW har ännu inte fått godkänt att faktiskt börja reparera och sälja bilarna.

Skandalen kostar Volkswagen miljardbelopp och hittills har två personer dömts till fängelse för inblandning i den. Foto: auto motor & sport

Det finns ingen större risk att bilarna "svartlistas" hos konsumenterna på grund av fusket, tror Hinrich Woebcken, Nordamerikachef på VW.

"Det finns förstås många kunder som skulle vilja titta på de här bilarna när de klarar reglerna, och därför är vi ganska optimistiska att vi kommer lyckas med marknadsföringen av bilarna", säger han till Automotive News.

Volkswagenchefen Herbert Diess säger att det är en "väldigt stor skandal" som "vi måste leva med".

Bilarna marknadsfördes som "Clean Diesel". Foto: Volkswagen

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Att åtgärda bilarna och sedan sälja dem vidare tycker jag är en bra lösning.
123
134