Skivbromsar kan vara riktiga partikelbovar – ny idé kan halvera utsläppen

Skivbromsar kan vara riktiga partikelbovar – ny idé kan halvera utsläppen
Det är inte bara motorn som ger utsläpp. Skivbromsar står för en stor del av partikelutsläppen. Foto: Bigstockphoto

Du som har koll på bilbranschen vet att det inte längre bara pratas om koldioxid. Många har fått upp ögonen för utsläppen av kväveoxider från dieselmotorer och partiklar från olika typer av bilar.

Ulf Olofsson är professor i tribologi på KTH.

Det har också pratats om att dubbdäcken är "partikelbovar" och därmed bidrar till skadliga utsläpp. Men faktum är att det finns en annan partikelbov som kanske inte är lika känd – skivbromsarna.

Hade samma mängd partiklar släppts ut från bilarnas avgasrör som kommer från bromsarna hade dagens fordon varit totalförbjudna, menar forskare på KTH, som nu kommit på en smartare lösning som ska kapa partikelutsläppen.

"Lagstiftningen har tvingat ner partiklarna från avgasröret till en nivå som är långt under dagens nivåer för skivbromssystem", säger Ulf Olofsson, professor i tribologi på KTH.

Genom att ändra ytskiktet på skivorna och den kemiska sammansättningen av beläggen kan utsläppen av så kallade PM10-partiklar minskas med 65 procent. Bromsarna skulle fungera att använda på en normal bil men de skulle än så länge inte klara av hård körning på till exempel en bana.

Det finns få studier om partikelutsläppen från bilarnas bromsar, men enligt en studie står utsläpp från bromsar, däck och annat som inte är avgaser för hälften av alla partklar som genereras av fordon.

Dessa utsläpp kommer alltså från alla typer av bilar men det finns vissa indikationer på att elbilar är mindre drabbade än andra, eftersom många av dem har bromskraftåtervinning och därmed till större del kan köras utan att använda bromsarna. Å andra sidan kan elbilar ibland vara tyngre än motsvarande bil med förbränningsmotor så eventuellt och kan ge högre partikelutsläpp från däcken.

Så här ser partiklarna ut på nära håll.

Forskarna har koncentrerat sig på att få ned halten av partiklar som är mindre än tio mikrometer. De är skadliga eftersom de är så små att de kommer ned i lungorna. Större partiklar smutsar ned och kan synas på bilens fälgar.

Dieselbilarna har till stor del kommit till rätta med partikelproblemen tack vare partikelfilter, men många bensinmotorer med direktinsprutning har stora problem med höga partikelutsläpp. Vissa biltillverkare inför nu partikelfilter även för bensinbilar.

Konventionella skivbromsar kan på sikt bytas ut...

...mot skivbromsar som ser ut så här. Forskarna har ändrat ytskikten på skivorna och den kemiska sammansättningen av beläggen.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag har dåligt miljösamvete när jag kör bil.
54
214