Ford Mustang uppgraderas med 450 hk V8 – men lägre effekt i EcoBoost-fyran

Ford Mustang uppgraderas med 450 hk V8 – men lägre effekt i EcoBoost-fyran
Som förut blir det fyra modeller, Coupé och Cabriolet med antingen V8-motor (GT) eller fyrcylindrig EcoBoost.

Europaversionen av Ford Mustang – årsmodell 2018 – får ett ansiktslyft och en mängd förbättringar. Toppeffekten i V8:an ökar med 34 hk till 450 hk. Men toppeffekten i EcoBoost-fyran sänks till 290 hk, från tidigare 314 hk.

Anledningen att toppeffekten sänks i turbofyran är att Ford valt att montera ett partikelfilter i avgasreningen. Det ger ett ökat mottryck som sänker toppeffekten. Men Ford kompenserar detta genom att tillåta en tillfällig "turboboost" då turbotrycket ökar under några sekunder vid fullgasacceleration. Därmed försämras inte prestanda, enligt Ford.

Nytt för båda motoralternativen (V6:an försvinner även i USA) är att Mustangälskarna kan välja till den nya, tiostegade automatlådan. Automaten får ett speciellt "Drag Strip Mode" som inte sänker vridmomentet vid växlingar och från amerikanska media har vi fått reda på att detta sänker 0–100 tiden till under fyra sekunder i Mustang GT. I USA, där man inte har partikelfilter på EcoBoost-fyran, ska 0–100 gå på under fem sekunder. Sexväxlad manuell låda finns kvar och den har förstärkts med en dubbelskivig kopplingslamell för att klara den högre effekten i V8-motorn.

V8-motorn på 5,0 liter har förbättrats med ett nytt insprutningssystem där Ford kombinerar både konventionell portinsprutning med direktinsprutning. En del biltillverkare använder redan den här tekniken då man kan använda portinsprutning vid lägre effektuttag och då dra nytta av fördelen med en mindre mängd partikelutsläpp. Vid full gas används direktinsprutningen, som kyler bränsleluftblandningen bättre och tillåter ett högre effektuttag. V8:an tillåts även att varva högre innan varvtalsstoppet slår i.

På utsidan har både front och akter arbetats om med diffusor som leder ut luften under bilen och det finns även en ny bakvinge som tillval. LED-ljus är standard. 19-tumsfälgarna finns i tre olika designalternativ och det har tillkommit tre nya exteriörkulörer.

Konventionella stötdämpare är standard på Ford Mustang och det elektroniskt styrda MagneRide finns som tillval. Ford har finjusterat fjädringssystemet för att bättre passa Europa och det innebär lite fastare och hårdare komponenter.

Som vi berättat tidigare har Fords sportavgassystem även ett "tyst läge" där ljudnivån sänks extra mycket, jämfört med normalläget. Lämpligt när man ska iväg till söndagens banträff och startar V8:an redan klockan sex på morgonen. Det tysta läget går att förprogrammera till valfria tidsintervall, så det är ingen risk att föraren glömmer funktionen även om han/hon själv är morgontrött.

Hittills har Ford sålt 30.000 Mustanger i Europa, betydligt mer än man hoppats på. Leveranserna i Europa av årsmodell 2018 inleds nästa år.

Några mer exakta besked om leveransdatum, svenskt pris och liknande har vi tyvärr inte – ännu.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag gillar verkligen Ford Mustang!
115
18