Mercedes-AMG Project One – en Formel 1-bil för gatan med 1.000 hk 1,6-liters V6

Mercedes-AMG Project One – en Formel 1-bil för gatan med 1.000 hk 1,6-liters V6
Släktskapet mellan Mercedes-AMG Project One och Formel 1 går inte att missta sig på, eller hur?

"Vi tar motorsporten till gatan" och "…så nära en racebil du kan komma" är påståenden vi hört förut. Men den här gången är det annorlunda, Mercedes-AMG har faktiskt använt Formel 1-motorn och det mesta av racetekniken för att skapa nya hyperbilen "Project One".

Mercedes-AMG Project One premiärvisades för en utvald publik kvällen innan Frankfurtsalongen öppnade och givetvis var det F1-mästaren Lewis Hamilton som visade upp bilen, tillsammans med koncernchefen Dieter Zetsche.

"Den här bilen gör gör att alla andra prestandamodeller från Mercedes och AMG ser små ut," sa Dieter Zetsche. "På 40 år har jag aldrig sett så mycket hype hos Mercedes som det varit runt den här bilen. Efter vi visade siluetten i Paris har vi fått samtal nästa varje dag från kunder som vill köpa en av dessa."

"AMG:s framtid är inte beroende av enbart bensin, utan även av hybridisering och elektrifiering. Den här bilen ger en vision över AMG:s framtid. Vår uppgift är inte bara att återuppfinna bilen utan att omdefiniera mobilitet," berättade Zetsche.

I en av filmerna nedan ser vi en animation av hur AMG-teamet samarbetat med sina Formel 1-kollegor i England för att överföra F1-tekniken till gatan. Förbränningsmotorn är alltså i grunden samma 1,6-liters V6 som sitter i F1-bilarna. Motorn har inte konventionella ventilfjädrar utan pneumatik (tryckluft) för att kunna varva riktigt högt. Varvtalsgränsen i den här "gatmotorn" är satt runt 11.000 rpm, vilket alltså är en lägre nivå än F1-motorn men ändå högt för en bilmotor. Toppeffekten i V6:an är angiven till "över 500 kW", vilket alltså är över 680  hk.

Precis som i F1-motorn har Mercedes-AMG Project One ett turboaggregat där kompressor och turbin är åtskilda med en lång axel där en elmotor sitter. Elmotorn (MGU-K) är på 90 kW (122 hk) och den kan användas både för att blixtsnabbt spinna upp turboaggregatet, samt regenerera en del av energin som annars bara skulle försvinna i avgaserna. Enligt Mercedes-AMG är det här en konstruktion som helt eliminerar "turbolag", alltså den lilla fördröjning som turbomotor kan ha vid gaspådrag. Gasresponsen i V6:an ska vara bättre än i en V8-sugmotor, enligt Mercedes.

Kopplad till V6:ans vevaxel sitter elmotor nummer två (MGU-K), på 120 kW (163 hk). Och för att fullända den elektriska drivningen sitter ytterligare två elmotorer på framaxeln, på vardera 120 kW. Den eldrivna framhjulsdriften ger extra grepp men framför allt kan de kraftfulla motorerna "vändas" för att regenerera bromskraften in i batteripaketet. Enligt Mercedes kan upp till 80 procent av bromsenergin regenereras vid vanlig körning. Den elektriska räckvidden anges till 25 kilometer. Batteripaketet kan snabbladdas med 800 volt.

Direkt efter V6:an sitter en åttastegad automatlåda och allt sammantaget kan de fyra hjulen fördela "mer än 740 kW", alltså mer än 1.006 hk. 0–200 km/h ska gå på under sex sekunder och toppfarten är någonstans norr om 350 km/h.

Inredningen i Mercedes-AMG Project One andas mycket Formel 1, speciellt rattens utformning med alla viktiga funktioner nära fingrarna, men är anpassad till vardagen – enligt Mercedes. Två 10-tumsskärmar ger den nödvändiga informationen och minskar behovet av fysiska knappar.

Serieproduktionen av Mercedes-AMG Project One begränsar sig till 275 bilar och de är alla sålda. Första bilen beräknas levereras till kund under andra kvartalet 2019, då det fortfarande återstår en hel del utvecklingsarbete. De första testbilarna rullar redan ute på landsväg, berättar Mercedes talespersoner.

Priset för Mercedes-AMG Project One är 2,27 miljoner euro, alltså närmare 22 miljoner kronor med dagens valutakurs.

 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Den här bilen gillar jag, tummen upp för Mercedes-AMG Project One!
196
17