Takatas krockkudde exploderar som en bomb

Skandalen kring de farliga krockkuddarna från Takata är den största som drabbat bilindustrin. Det är också den utan konkurrens största återkallelsen som skett – och...
Annons

Skandalen kring de farliga krockkuddarna från Takata är den största som drabbat bilindustrin. Det är också den utan konkurrens största återkallelsen som skett – och fortfarande pågår.

Merparten av de farliga krockkuddarna har använts i bilar byggda i USA och där berörs 42 miljoner fordon. Ytterligare sju miljoner fordon utanför USA har eller ska återkallas. Sammanlagt har krockkuddarna från japanska leverantören Takata använts av ett drygt 20-tal biltillverkare.

I filmen nedan kan vi se vad som egentligen händer med de farliga krockkuddarna som officiellt dödat tolv personer och skadat närmare 200.

Det som i filmen kallas för ”Non-Raptur Inflator” är det sätt som en krockkudde ska fungera. Den kemiska reaktionen sker extremt snabbt – även om det ser ganska odramatiskt ut i slowmotion – då gasen strömmar ut ur hålen i behållaren och under 30 millisekunder fylls krockkudden. Ytterligare 20 millisekunder senare kan den gasfyllda krockkudden fånga upp föraren/passageraren och mildra effekten av krocken.

Tittar man nere i vänstra hörnet av filmen syns tidsförloppet.

I andra halvan av filmen ser vi vad som händer med en krockkudde från Takata. Förloppet startar på ungefär samma sätt men vid 30 millisekunder övergår processen till att bli en explosion, som är så kraftfull att den cylinderformade behållaren fläks upp och metallbitar flyger iväg.

Ni som inte är känsliga av er kan använda en sökmotor och leta efter exempelvis kombinationen ”takata+injury” för att se bilder på de skador som passagerare och förare fått.

 

Takatas krockkudde exploderar som en bomb
I slutet på filmen ser man hur krockkudden exploderar och hur metallfragment, i form av vassa plåtbitar, flyger iväg. Rena terroristbomben.
Annons
Annons
Rulla till toppen