Vi provkör Hyundai i30 Kombi: ”Bra utrymmen”

PREMIUM Hyundai i30 finns åter som storlastande kombi. För 10.000 kronor i pristillägg blir i30 betydligt mer praktisk och i stort sett lika körglad.
Annons

Vad är nytt?
Nya Hyundai i30 Kombi är 15 cm längre än halvkombin. Axelavståndet är detsamma för de två syskonen men det gör inget, redan halvkombin är rymlig och de extra centimetrarna gynnar helt och hållet bagageutrymmet. Det har växt rejält jämfört med gamla i30 och ståtar nu med 602 liter (förr 528 l), och 1.650 liter med fällt ryggstöd. Därmed tangerar i30 Kombi nästan Golf Sportscombi (605 l) och Octavia Combi (610 l). Bäst av allt är att bakdelen är snyggt förpackad utan designmässigt krimskrams – snett bakifrån påminner den om Mercedes C-klass Kombi och det är snarare menat som beröm än kritik.

Hur är den att köra?
1,4-litersmotorn går igång vilket varvräknaren bekräftar. Bra där, för annars skulle man nog riskera att trycka en gång till på startknappen – så tyst och mjukt arbetar motorn. Den upplevelsen kvarstår ända upp till mitten av varvtalsregistret. Dit accelererar den med jämn kraftutveckling. Först vid 3.500 r/min börjar det bli ljudligare i kupén men mest från vindbrus och vägbuller. 

Medan vi låter oss förtjusas av den exakta och smidiga sexväxlade manuella lådan kan vi inte låta bli att fundera på var de utlovade 140 hästkrafterna håller hus. Accelerationen är visserligen inte direkt trög men inte heller så sprittande som faktabladet antyder.

Däremot gläds vi åt den exakta styrningen med bra servoverkan, och det väl avstämda och komfortabla chassit. I30 Kombi har kort och gott vägegenskaper som den inte alls behöver skämmas för bland sina konkurrenter.

Vi provkör Hyundai i30 Kombi:
Pytteliten genomlastningslucka men bra lastlängd med fällt baksäte.

Nördfakta.
I Sverige börjar priserna på 184.900 kronor för bensinturbon på 140 hk. De övriga motor-alternativen är en trecylindrig bensinturbo på 1,0 liter och 120 hk samt två 1,6-liters dieselmotorer med 110 respektive 136 hk.

Borde jag köpa en? 
En hel del talar till nya i30 Kombis fördel. Det främsta skälet att välja Kombi över huvud taget är bagageutrymmet. Några avancerade funktioner har det inte men är lättillgängligt och plant och med bra fack under lastgolvet samt ett praktiskt lastsäkringssystem. Mycket mera än så kan man inte begära av en kombi. 

TEKNISKA DATA: Hyundai i30 Kombi 1,4 T-GDI

MOTOR: R4, turbo, bensin, 1.353 cm3, 140 hk vid 6.000 r/min, 242 Nm vid 1.500 r/min. 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 4.588/1.795/1.465 mm. Axelavstånd 2.650 mm. Tjänstevikt 1.337 kg. Bagagevolym 602–1.650 liter.

PRESTANDA: Acceleration 0–100 km/h 9,2 sek. Toppfart 208 km/h. Förbrukning 5,5 l/100 km. CO2 129 g/km.

PRIS: Från 184.900:–. Aktuell nu.

SUMMERING

PLUS: Tystgående och smidig motor, exakt växellåda, bra utrymmen. Välbalanserat chassi och fin komfort.

MINUS: Inte riktigt så kvick som man skulle önska.

Provkörningen kommer från auto motor & sport nr 18-2017.

Annons
Annons
Rulla till toppen