BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW ska damma av sin klassiska modellbeteckning och först ut är sannolikt BMW M2 CSL, en lättad och trimmad modell med siktet inställt på bankörning....
Annons

BMW ska damma av sin klassiska modellbeteckning och först ut är sannolikt BMW M2 CSL, en lättad och trimmad modell med siktet inställt på bankörning.

Det är BMW:s M-chef Frank van Meel som under Frankfurtsalongen bekräftat att GTS-modellerna ersätts med CSL. Då blir ordningen standardmodell, CS och högst upp CSL.

CS-modellerna ska vara sportigare än standardmodellen men trots det utrustade med baksäte och en hygglig komfortnivå. CSL är däremot en strippad och trimmad modell helt fokuserad på banträffar, fast med registreringsplåt. Någon BMW X5 M CSL ska vi inte förvänta oss men en fyrdörrars sedanmodell är inte otänkbar, som exempelvis BMW M3 CSL.

Runt Nürburgring har det redan siktats maskerade M2-bilar och man tror att M2 CSL får låna S55-motorn från M3/M4 med antingen sjustegad DCT-transmissionen eller sexväxlad manuell. Det kan också vara en ansiktslyft version av ”vanliga” BMW M2, som väntas få en CS-modell under 2018. Först 2019 kan vi förväntas oss en BMW M2 CSL och det blir i slutet av livcykeln.

CSL står för ”Coupe Sport Leicht”, eller ”Coupe Sport Light”. Vad CS står för är varit föremål för diskussion, vissa hävdar att det är ”Coupe Sport”, andra att bokstäverna står för ”Club Sport”.

Beteckningen CSL har bara använts två gånger förut, 3,0 CSL och M3 CSL. Det tillverkades bara 1.383 exemplar av BMW M3 CSL (E46), och endast i en årsmodell: 2003. En modern samlarbil som i fint skick bara kommer att stiga i värde.

BMW:s urmoder 3,0 CSL (E9) lanserades 1971 för att homologera en lättviktsversion för racing, med stora delar av karossen gjord i aluminium. BMW 3,0 CSL dominerade standardvagnsracingen i Europa med sex mästerskapssegrar och vann även 12-timmars på Sebring i USA 1975, samt 24-timmars på Daytona 1976.

Mest känd är BMW 3,0 CSL ”Batmobile” från 1973 med sin stora bakvinge och djupt nerdragna frontspoiler. Tyvärr skapade aluminumdelarna från Karmann ett galvaniskt element som gjorde att stålplåten rostade i raketfart, precis som första generationen Range Rover. BMW 3,0 CSL tillverkades mellan 1971–1975 i 1.208 exemplar.

Illustrationerna är gjorda av fransmannen Monholo Oumar (klicka för att hoppa till hans sajt). Exakt hur nya BMW M2 CSL blir i verkligheten vet vi förstås inte, men illustrationerna från Monholo Oumar pekar på de goda möjligheterna att skapa en ny ikon.

 

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka

BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka
Första modellen med namnet CSL byggdes mellan 1971–1975 och blev väldigt framgångsrik på tävllingsbanorna. BMW 3,0 CSL byggdes bara i 1.200 exemplar.
BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka
BMW 3,0 CSL från 1976, här i form av Frank Stellas ”Art Car”.
BMW bekräftar att CSL kommer tillbaka
Det tillverkades bara 1.383 exemplar av BMW M3 CSL (E46), och endast i en årsmodell: 2003.
Annons
Annons
Rulla till toppen