Svidande kritik mot myndighet efter Dieselgate

Efter att Volkswagens utsläppsfusk blev känt har Transportstyrelsen blivit fullständigt handlingsförlamad och inte agerat mot bluffande biltillverkare. Det skriver organisationen Motormännen på DN Debatt. ”Vi...
Annons

Efter att Volkswagens utsläppsfusk blev känt har Transportstyrelsen blivit fullständigt handlingsförlamad och inte agerat mot bluffande biltillverkare. Det skriver organisationen Motormännen på DN Debatt.

”Vi kräver nu att regeringen ser till att Transportstyrelsen skyndsamt tar ansvar och ställer tvingande krav på åtgärder från biltillverkarna”, skriver organisationens vd Fredrik Daveby, och frågar sig om Transportstyrelsen vill gå till historien som ”den myndighet som såg till att Sverige missade sina miljömål”.

Istället för att själva hantera de drabbade bilarna lämnade Transportstyrelsen över ansvaret på Volkswagen utan översyn. Det innebär att svenska konsumenter övergetts av Transportstyrelsen, och det går emot Sveriges tuffa miljömål, enligt Motormännen.

”Biltillverkarna måste ställas till svars av myndigheterna!”, skriver Fredrik Daveby.

Det här är inte första gången som Motormännen kritiserar hanteringen av Dieselgate. I juni 2016 riktades hård kritik mot Volkswagen när Motormännen tyckte att uppdateringen av dieselbilarna som omfattades av fusket gick för långsamt. Men då stämde inte Motormännens siffror, påstod Volkswagen.

”Som i alla fall kan man inte garantera att alla bilar blir uppdaterade. Vi gör allt vi kan för att säkerställa att så många som möjligt kan uppdatera sin bil”, sa Volkswagens informationschef Marcus Thomasfolk.

Vi har sökt Transportstyrelsen för att få en kommentar.


Uppdatering 17.25: Transportstyrelsen svarar nu på kritiken och hävdar att själva typgodkännandet – alltså när Volkswagens uppdaterade dieselbilar blir godkända av myndigheterna – sköts av ett fåtal labb ute i Europa. Svenska Transportstyrelsen har ingen möjlighet att snabba på testerna.

”Det är de som så att säga har blivit lurade av Volkswagengruppen. De har gått i god för att bilarna är godkända. Vi har egentligen inte den rollen att ställa krav”, säger Hans Norén på Transportstyrelsen.

Volkswagen har en plan för hur bilarna ska åtgärdas.

”Vi har haft möte med Volkswagengruppen i Sverige där de presenterade sin plan och vi hade inga avvikande synpunkter”, säger Hans Norén.

Han påpekar också att åtgärderna först måste utredas och sedan testas. Den senaste modellen blev godkänd den 5 maj i år och det är alltså först när modellen är godkänd som Volkswagen kan utföra sin ”fix” för att uppdatera bilen.

”Vi vet ju att det är ett begränsat antal laboratorium som kan göra den här typen av prover. Det finns också många nya fordon som väntar på typgodkännandet för att komma ut på marknaden. Det är många fordon som ska provas och det har tagit sin tid. Jag är helt övertygad om att labben gjort det de har kunnat.”

Annons
Annons
Rulla till toppen