Rattarna i Formel 1-bilar – så har de utvecklats från 1957 till idag

Rattarna i Formel 1-bilar – så har de utvecklats från 1957 till idag
För cirka 15 år sedan började det bli komplicerat, och sen blev det ännu värre...

En gång i tiden var en ratt en ratt, en rund ring som styrde framhjulen till höger och vänster.

Men teknikutvecklingen inom F1 har varit enorm, vilket just ratten visar. Ratten blev lättare, gjordes i exklusiva material, blev möjlig att ta loss och sätta på med ett snabbfäste, det tillkom strömbrytare, fler strömbrytare, och en extrem massa fler strömbrytare samt bildskärm. Och paddlar.

Dagens F1-rattar är närmast obegripligt komplicerade. I den här filmen från Dount Media får vi följa med från Stirling Moss 1957 till dagens F1-bilar. Och de som vill ha en lite närmare förklaring har även ett filmklipp från Engineering Explained längst ner.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag fattar inte heller hur man kan hantera en modern F1-ratt...
57
10