Volvos svar på dieselkritiken: Bilarna är lagliga

XC90 med D5-motorn var en av de smutsigaste bilarna i ett utsläppstest som gjordes av tyska auto motor und sport tidigare i år. Volvo valde länge...
Annons

XC90 med D5-motorn var en av de smutsigaste bilarna i ett utsläppstest som gjordes av tyska auto motor und sport tidigare i år. Volvo valde länge att inte kommentera resultatet alls, en strategi som fick hård kritik.

Nu har dock Volvo svarat på många av våra frågor. Här kommer svaren.

Först, en kommentar kring de utsläppsvärden som auto motor und sport och Emission Analytics har fått fram på Volvos nya dieselbilar, exempelvis XC90 D5 med ett NOx-utsläpp på 878 mg/km?

”Först och främst, Volvo Cars fuskar aldrig kring avgastester eller lagstiftning. Har aldrig gjort, och kommer aldrig att göra. De testade bilarna klarar utsläppslagstiftningen enligt NEDC och de EU-regler som gällde när bilen lanserades.

Bristerna kring dessa förordningar har varit välkända i flera år, och lagstiftare och bilindustrin har under många år arbetat tillsammans för att förbättra dem. Volvo Cars har tagit aktiv del i detta arbete och välkomnar introduktionen av WLTP – den nya testcykeln för bränsleförbrukning och utsläpp som ersätter NEDC. RDE – Real Driving Emissions, testar NOx och partiklar utanför WLTP-cykeln. Volvo Cars välkomnar introduktionen av dessa regler som kommer att gälla från september 2017.

Under de senaste åren har media, myndigheter och andra testat utsläpp under olika godtyckliga betingelser. Då utsläpp varierar med omgivande temperatur, motorbelastning och körstil kan resultaten variera signifikant. Då testets förutsättningar är okända, kan vi inte kommentera resultaten för XC90 specifikt.” 

Har Volvokunderna rätt att förvänta sig absolut branschledande miljöprestanda från Volvos bilar?

”Alla Volvobilar som säljs i Europa är certifierade och följer fullt ut den gällande emissionslagstiftningen, NEDC Euro 6.”

Har Volvo bra förslag på hur bilpolitiken i Sverige bör drivas, för att så snabbt som möjligt få ren luft och klimatbra bilar?

”1. Introduktionen av bonus/malus-systemet. Det nyligen framlagda förslaget är en rimlig och sund start för den svenska bilflottan att bli ännu mer hållbar.

2. Främja försäljning av nya bilar. Nya bilar är alltid säkrare, mindre förorenande, har lägre bränsleförbrukning och lägre koldioxidutsläpp.

3. Stötta forskning för nya hållbara tekniker. Det nyligen presenterade förslaget från industridepartementet om att stötta etablerandet av ett ”Electromobility Lab” i Göteborg är ett bra exempel.

4. Säkra tillgången till kvalificerade ingenjörer från det svenska skolsystemet är ett bra exempel.”

Läs också: Dieselskandalen som Volvo vägrar kommentera

Volvos svar på dieselkritiken: Bilarna är lagliga
Trots att den är helt nyutvecklad saknar Volvo XC60 så kallad AdBlue-rening av avgaserna.
Volvos svar på dieselkritiken: Bilarna är lagliga
I senaste numret av auto motor & sport finns en stor intervju med bilindustrins höjdare. Vad tycker de om dieselns framtid?

Hur kommer det sig att Volvos nya dieselbilar som XC60, XC90 och V90 saknar NOx-katalysator (AdBlue-rening)? Varför är ni så sena med tekniken? Samtliga tyska konkurrenter har tekniken på sina senaste modeller?

”Bilarna är utrustade med ett kompakt modulärt avgasreningssystem (LNT och DPF) som uppfyller den existerande lagstiftningen på alla marknader. Införande av SCR/GPF-teknik (Selective Catalytic Reduction, även kallat AdBlue/Gasoline Particulate Filter) är en kritisk del i Volvo Cars motorprogram. För att försäkra oss om den bästa implementeringen som ska passa in i industrialiseringsprocessen, har Volvo Cars beslutat att SCR/GPF kommer att införas senare i år.” 

Volvo vill inte avslöja hur mycket ett AdBlue-reningssystem kostar

När NOx-katalysator införs i Sverige under hösten, betyder det att denna teknik samtidigt införs på samtliga Volvobilar som säljs på alla marknader?

Volvo Cars startar introduceringen av SCR-systemet i november i år. I mitten av april 2018 ska alla Volvos dieselbilar producerade för Europa ha SCR-system. Volvo Cars säljer inga dieselbilar i USA.” 

Hur mycket kostar en NOx-katalysator med AdBlue-teknik?

”Vi kommenterar aldrig kostnader av specifika komponenter av konkurrensskäl.”

Finns det något som talar mot att Volvo inför partikelfilter på samtliga bensinmotorer? Vad är kostnaden? Hur mycket lägre blir partikelutsläppen med partikelfilter?

”GPF är en teknisk komponent som svarar mot framtida emissionskrav. Senare 2017 kommer vi rulla ut GPF-teknik – partikelfilter – på både SPA- och CMA-plattformarna. Europa blir först. Vi kommenterar aldrig kostnader av specifika komponenter av konkurrensskäl.” 

Hur stora NOx-utsläpp i milligram per kilometer får Volvo V90 i verklig körning (RDE) när den har NOx-katalysator (vilket kommer senare i höst)? Om ni inte vill svara med en siffra, är målet att vara lika ren som BMW 520d?

”Med SCR-systemet och fortsatta motorförbättringar kommer dieselmotorer ha konkurrenskraftiga utsläpp fullt överensstämmande med den stegvisa introduktionen av RDE. Emissionsnivåerna beror också på vilken provutrustning som används.” 

Hur ser NOx-utsläppen ut vid minus sju grader med dagens moderna Volvodieslar i RDE? Hur ser det ut med AdBlue-rening?

”Minus sju grader är för närvarande inte ett tillämpligt mätförhållande för RDE. Det kommer att introduceras 2020. För närvarande utvärderar vi den teknik som svarar mot framtida krav. Därför är det för tidigt att uttala sig om detta ännu. SCR-system kommer att hjälpa till att reducera NOx utsläpp i alla temperaturförhållanden.” 

Kommer Volvo klara 80 milligram per kilometer vid RDE med samtliga bilar, när man infört AdBlue-rening?

”RDE-reglerna kommer inte omedelbart kräva att bilar klarar 80 milligram per kilometer eftersom den testutrustningen som finns idag på marknaden inte har tillräcklig noggrannhet. Steg för steg som testutrustningen blir bättre kommer kraven bli tuffare. Uppskattningen är att efter fem år kommer RDE-reglerna kräva 80 milligram per kilometer och med SCR och ytterligare motorförbättringar kommer vi ha utsläpp som är konkurrenskraftiga och som följer emissionslagstiftningen.” 

Behövs det nya gränsvärdet på 169 milligram per kilometer? Eller tycker Volvo att industrin bör klara av dagens gränsvärde på 80 milligram per kilometer även vid den nya körcykeln WLTP-RDE?

”Ja, absolut. Exakt testutrustning är helt klart nödvändigt. Se ovan.”

Volvos svar på dieselkritiken: Bilarna är lagliga
Motorvärmare kan släppa ut avgaser helt orenade, men det finns inga konkurrenskraftiga alternativ, påstår Volvo.

Vi har tidigare skrivit om motorvärmare som kan släppa ut helt orenade avgaser medan en bil värms upp.

Ska Volvo fortsätta att sälja dieselbilar med orenade dieselmotorvärmare?

”För närvarande finns det inga andra konkurrenskraftiga erbjudanden på marknaden. Det är viktigt att komma ihåg att en varm motor har lägre utsläpp än en kall, så dagens motorvärmare innebär sammantaget ett positivt bidrag till luftkvaliteten.” 

Påverkas utsläppen när man tankar HVO100 – förnyelsebar fossilfri diesel? 

Volvo lovar att återkomma. 

Finns det problem med de nya dieselkvaliteterna som på olika vis är förnyelsebara?

Volvo lovar att återkomma. 

Hur ska Volvo och industrin klara målet på 95 gram per kilometer som genomsnittsutsläpp för samtliga bilar 2020 om dieselandelen snabbt sjunker på grund av dieselskandalen? Förhandlas det om nya mål?

”Nej, det finns inga förhandlingar som handlar om nya mål. Volvo Cars inriktar sig på elektrifiering för att möta framtidens emissionskrav.”

Om Volvo kommer erbjuda någon form av rabatt för köpare som vill byta in sin dieselbil är än så länge en öppen fråga

Kommer Volvo uppdatera mjukvaran på de Euro 6-bilar som redan har levererats?

”Våra bilar är fullt optimerade från start. En förändring av mjukvaran skulle få negativa effekter på andra parametrar, som till exempel koldioxidutsläpp, bränsleförbrukning och prestanda. Våra bilar har redan den bästa optimeringen vad gäller såväl lagkrav som krav från våra kunder.” 

Kommer Volvo erbjuda rabatter på dieselbilar?

”Det kan vi inte kommentera i nuläget.” 

Kommer Volvo erbjuda rabatter till de köpare som byter in äldre dieselbilar (i Tyskland eller på någon annan marknad)?

”Det kan vi inte kommentera i nuläget.” 

Tycker Volvo att kunderna är värda konkreta svar – inte svävande PR-svar – på dessa frågor?

”Ingen kommentar.”  

Volvos svar på dieselkritiken: Bilarna är lagliga

Kommentar: ”Skandalen kommer påskynda elektrifieringen och ge renare luft”

Volvochefen Håkan Samuelsson har kommenterat de höga NOx-utsläppsvärdena som vi mätt upp på bland annat Volvobilar så här till TT:

”De dieselmotorer som finns i dagens modeller är inte utvecklade för de senaste utsläppskraven, Euro 6, utan för den tidigare generationen, Euro 5. I höst kommer uppdaterade dieselmotorer från Volvo och de ska vara utvecklade enligt Euro 6. De motorerna som nu kommer enligt Euro 6 har lägre gränsvärden och tuffare toleranser och är betydligt bättre.”

Till Svenska Dagbladet sa han:

”Varför hade vi då inte bättre rening tidigare? Ja, det skulle man naturligtvis velat ha haft, men i det här fallet var det att det kom ett så stort lagkrav så blev det så.”

”Dieselskandalen 2.0 har många förlorare – men också vinnare”

Ja, så är det säkert, även om de bilar vi testat var klassade enligt Euro 6. Volvo har av vad jag antar ekonomiska skäl valt att inte föregå de nya lagkraven genom att införa AdBlue-rening tidigare än nödvändigt. Inget konstigt med det, men det vore väl enklare att bara säga det med en gång och inte dra på svaren. 

Den 7 september skickade vi frågorna till Volvo, som muntligt två dagar senare sa att det inte skulle komma några svar. Sedan ändrade Volvo strategi och vi fick svaren i den här artikeln den 15 september. Att vi direkt fick svaret ”Volvo klarar alla lagkrav”, ansåg jag inte vara ett uttömmande och riktigt svar. Men visst, det var ett svar.

Dieselskandalen 2.0 som alltså inte handlar om fuskande med programvara utan om hur mycket mer NOx de flesta dieselbilar (även Euro 6) släpper ut vid verklig körning jämfört med certifieringen har många förlorare men också vinnare.

Luften har förlorat på de skitiga avgaserna och även de som trott att de köpt en ”miljöbil” –  som nu kan drabbas av sänkta andrahandsvärden. Även industrin drabbas eftersom snabb omställning, uppdateringar och böter kostar stora pengar. Men skandalen kommer påskynda elektrifieringen och ge renare luft.

Läs också: Bilcheferna svarar – så ser dieselns framtid ut (läs i senaste numret)

Annons
Annons
Rulla till toppen