Prov: Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid: 54 kilometer på eldrift

Efter "den vanliga" hybriden och den helt elektriska Ioniq kommer nu den tredje versionen i modellserien. Vi provkör Ioniq som laddhybrid.

Prov: Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid: 54 kilometer på eldrift
Blå detaljer (och ladduttag i framflygeln) är kännetecken för att detta är en laddhybrid-Ioniq.

Hyundai skapade Ioniq för tre elektrifieringssteg från början. Efter den helt eldrivna versionen kom hybriden och här är laddhybriden som gör serien komplett.

Vad är nytt? Själva laddhybridsystemet innebär en nyhet. Tekniskt ligger bilen närmare hybridversionen än elversionen. Bland annat har den samma ovanliga parkeringsbroms som hybriden. Liksom reglaget för de olika stegen av regenerering, som saknas på e-versionen. Dessutom sitter samma motor i de båda hybriderna, den 1,6-liters direktinsprutade raka fyran på 105 hk och 147 Nm. Systemeffekten totalt är 141 hk. Enbart elmotorn utvecklar 61 hk.

Viktigast är dock det starkare batteriet, 360V litiumjonpolymer på 8,9 kW. Det gör att Ioniq som laddhybrid klarar 54 kilometer på ren eldrift under vår testrunda. Därefter kopplas bensinmotorn in trots att det finns reservkapacitet kvar. För övrigt minskar batteriet lastutrymmet till 411 liter.

Hur är den att köra? De båda kraftkällorna samverkar harmoniskt och oklanderligt vid normal körning. Men vid snabb landsvägskörning och omkörningar tappar bilen snabbt orken. Till råga på allt växlar den sexväxlade dubbelkopplingslådan anmärkningsvärt segt. I staden är det dock läge "E" som gäller och det fungerar fullt tillfredsställande.

Vid långkörning visar sig Ioniq som laddhybrid vara en trevlig reskamrat. Och trots den komfortabla chassiinställningen är bilen långt ifrån vinglig eller krängig. Dessutom fungerar den adaptiva farthållaren bra, dock inte ända ner till stopp eller i kö.

Nördfakta. Den som funderar på en Hyundai Ioniq laddhybrid bör betänka några saker. Vill du dra släp? Glöm det. Dragvikten är noll (0) kg. Lika illa är det med takboxen för fjällresan. Taklast zero kilogram.

Uppdatering: Sedan den här provkörningen publicerades har Hyundai gått ut med att Ioniq Hybrid och Ioniq Plug-in Hybrid numera kan dra släp. Men då måste bilen vara av modellår 2018 (beställd i september 2017 eller senare). Tillåten dragvikt är 750 kilo (max kultryck 40 kilo) med bromsat släp.

Bilen finns i tre utrustningsnivåer. Redan den enklaste ser dock ganska komplett ut vad beträffar väsentligheter. Kvalitetskänslan är dessutom hög. Bilen är lätt att förstå sig på, utan att man behöver läsa hela instruktionsboken.

Om du är miljöinriktad och kanske mest kör ett par mil till jobbet dagligen är Ioniq som laddhybrid ett rätt trevligt val. Instegspriset för enklaste versionen (Comfort Eco) är 299.000 kronor – då är supermiljöbilspremien på 20.000 kronor redan fråndragen. Högsta utrustningsgraden (Premium Plus Eco) rasslar upp till 332.900 kronor med samma villkor. En Toyota Prius som laddhybrid startar på 377.900 kronor som jämförelse. Och en Hyundai Tucson med 177 hästkrafter stark bensinturbomotor, fyrhjulsdrift och automatlåda rycker 344.900 kronor ur plånboken. Men då är det knappast någon supermiljöbil.

Tekniska data: Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid

Motor: R4, bensin, 1.580 cm3, 105 hk vid 5.700 r/min, 147 Nm vid 4.000 r/min. Synkron elmotor på 60,5 hk. Systemeffekt 141 hk/265 Nm. 6-växlad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift.

Kaross: L/b/h 4.470/1.820/1.450 mm, axelavstånd 2.700 mm. Tjänstevikt 1.570 kg.

Prestanda: 0–100 km/h 10,6 sek. Toppfart 178 km/h. Förbrukning 1,2 l/100 km. CO2 26,0 g/km.

Pris: Från 299.900 kronor efter avdragen supermiljöbilspremie.

Summering

Plus: Bra samspel i hybridsystemet mellan elmotorn och bensinmotorn. Skön långfärdsbil. Hög kvalitetskänsla.

Minus: Trög dubbelkopplingsautomatik. Klen effekt i vissa körsituationer. Dåligt huvudutrymme bak. 

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag skulle välja Ioniq Plug-In av de tre versionerna.
48
34