1974 presenterade Volkswagen en halvkombi-kupé, ritad av italienaren Giorgetto Giugiaro.
Plattformen och tekniken delades med VW Golf och namnet från den varma och sandfyllda Sahara-vind som stundom sveper in med hårtorksvärme och gult damm över de södra delarna av Europa.
Scirocco.
I Sverige är det något år sedan den kunde köpas för nybeställning. Nu går det inte heller att göra från Palmela-fabriken i Portugal. Däremot finns ett lager färdigbyggda bilar kvar för den som känner sig hugad.
”Fabriken i Portugal ska i fortsättningen bygga T-Roc”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef hos Volkswagen i Sverige.
Scirocco blev faktiskt en liten minisuccé i sin första generation. Till Sverige togs den bara i den motorstarkare och lyxigare TS-versionen, som från början hade en förgasarmotor på 85 hk. På den brittiska marknaden fanns den i en version som hette Scirocco Storm, vilket väl snarast är att betrakta som en vind-tautologi.
Under sina åtta år (1974-81) kom Scirocco att byggas i hela 504.153 exemplar i Karmann-fabriken i Osnabrück.
I slutet av 1981 var det dags för andra generationen av Scirocco. Den här gången ritades den av VW:s egna formgivare, fick lägre luftmotstånd och bättre takhöjd och lastutrymme. Den blev inte alls samma succé, men 291.497 hann byggas fram till 1992, då ersättaren VW Corrado redan hade kommit ut på marknaden.
Sedan mojnade vinden. 2006 visades konceptet Iroc. Men det kom att dröja 17 år innan vi fick se en ny Scirocco. Mycket av konceptbilens former stod att finna när tredje (och sista?) generationen av Scirocco svepte över Europa 2009, den här gången ritad av Walter de Silva.
Trean var baserad på samma plattform som Golf V/Golf VI, men instrumentbrädan kom från VW Eos.
Den sista uppdateringen blev Scirocco R, och då hade den tagit rejäla kliv från sitt ursprung. I den familjen erbjöds en 2-liters turbofyra på 265 hästkrafter.