Vi provkör nya X-klass – Mercedes första pickup

PREMIUM Med nya X-klass lanserar Mercedes sin första pickup någonsin. Vad tillför den stjärnprydda arbetshästen baserad på Nissan Navara? Ett nytt segment?
Annons

Vad är nytt? Nog för att Mercedes modellpalett är stor så att det räcker och blir över. I Genève känns deras monter nästan som besöksparkeringen i fråga om storlek. Hittills har det dock fattats en pickup. Denna brist löser nu Mercedes med nya X-klass. Det är inte någon helt egen modell utan den baseras på Nissan Navara.

På utsidan märks släktskapet främst på sidolinjerna. Däremot anger fronten med två lister stjärnprydd Mercedes-grill att bilen tillhör Stuttgartsläktet. Detsamma gäller för interiören vars kupé endast går att få som fyrdörrars dubbelhytt. Med svepande linjer och högre kvalitetskänsla höjer sig X-klass tydligt över Navara. Det enda som avslöjar ”mesalliansen” är kardantunneln i hårdplast och handbromshandtaget.

Hur är den att köra? Dags att släppa loss på teststräckan. Till att börja med går den på grova grusvägar. Liksom systerbilen Nissan Navara har X-klass en bakaxel upphängd med skruvfjädrar och den sväljer även större potthål suveränt. I ärlighetens namn är chassit grundligt omarbetat med en spårvidd som breddats hela sju centimeter. Självklart begränsas framkomligheten för en 5,34 m lång pickup, i synnerhet i trånga passager. Tack vare bakaxelns diffspärr (tillval) och 20 cm eller 22 cm markfrigång (tillval) klarar bilen järnvägshöga hinder utan problem. Man har god hjälp av Comand-skärmen som visar bilen och dess omgivning i fågelperspektiv.

Men den stora överraskningen är hur fint X-klass klarar av vanliga gator. Betongskarvar och vägbulor slukas upp av chassit på X 250 d utan några stöt- eller bullereffekter. ”Kryssklass” tar även snabba kurvor lika elegant som märkets egna suvar. Lädersätena (tillval) håller både föraren och passageraren stadigt på plats.

Vi provkör nya X-klass – Mercedes första pickup
Man får hänga upp till 3,5 ton på dragkroken. X-klass med hästtransport på kroken lär bli en vanlig syn. Baklämmen kan fällas nedåt i 180 grader (tillval) och är belyst med LED-lampor. Oavsett om det är offroad eller onroad skänker X-klass fjädring imponerande komfort.

Nördfakta.  Den fyrcylindriga turbodieseln på 2,3 liter lånar X-klass från Navara. Det finns två effektnivåer att välja mellan: 163 och 190 hk. Den sistnämnda arbetar behagligt tyst och mjukt. Vid hårda gaspådrag (läs omkörningar) känns dock kraften en smula frånvarande. Däremot arbetar Nissans sjustegade låda ryckfritt och exakt. Och när allt kommer omkring har man 450 Nm tillgängligt redan från 1.500 r/min. Att attackera en 27-procentig stigning är inte någon som helst utmaning.

I mitten av nästa år tillkommer en egen Mercedes V6-diesel på 258 hk med 7G-Tronic automatlåda och permanent fyrhjulsdrift. Bilarna för Europa byggs i katalanska Barcelona. Övriga marknader förses från fabriken i Cordoba, Argentina.

Borde jag köpa en? Javisst, det här är en ny nivå på pickupmarknaden, främst i form av komfort och premiumkänsla. Mercedes svenska PR-chef Fredrik Wahrolen kallar den till och med ”Den första premiumpickupen på marknaden”. Visst, om man bortser från de privatimporterade USA-värstingarna– men de är kanske mer brutal-lyx än premium?

Hur som helst inser/anser Mercedes att Sverige är en viktig pickupmarknad och räknar med en ansenlig försäljning – dock utan att vilja nämna det antal bilar som kan tänkas säljas. Svensk orderteckning började i september och de första stjärnprydda pickisarna förväntas anlända hit under november-december.

De svenska priserna börjar vid 315.900 kronor (utan moms, vilket är den siffra företagarna tittar på) för X 250 d 4Matic Progressive Edition. Det finns flera utrustningspaket för den som vill ha fler funktioner eller högre komfortnivå.

Vi provkör nya X-klass – Mercedes första pickup
Idel ädel adel utstrålas kanske främst i kupén på Mercedes X-klass med märkestypiska former, ädelträ och krom.
TEKNISKA DATA: Mercedes X 250 d  

MOTOR: R4, turbo, diesel, 2 298 cm3, 190 hk vid 3.750 r/min, 450 Nm vid 1.500 r/min. 7-stegad automatlåda, Fyrhjulsdrift.

KAROSS: L/b/h 5.340/1.920/1.815 mm, axelavstånd 3.150 mm. Tjänstevikt 2.169 kg. Maxlast 1.031 kg, max dragvikt 3.500 kg.

PRESTANDA: 0–100 km/h 11,4 sek. Toppfart 184 km/h. Förbrukning: 7,6 l/100 km. CO2 203 g/km.

PRIS: 394.900 kronor (X 250 d 4Matic Progressive Edition), med moms.

SUMMERING

PLUS: Status, läcker design, utmärkt komfort och fin premiumkänsla.

MINUS: Högt pris för klassen, lite sävlig motor (X 250 d). 

Provkörningen kommer från auto motor & sport 19-2017. 

Annons
Annons
Rulla till toppen