Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid

Nu kör Volvo igång en ordentlig nystart för prestandamärket Polestar. Nya modellen Polestar 1 är en snygg coupémodell med intressant hybridteknik. Polestar 1 är en GT-coupé...
Annons

Nu kör Volvo igång en ordentlig nystart för prestandamärket Polestar. Nya modellen Polestar 1 är en snygg coupémodell med intressant hybridteknik.

Polestar 1 är en GT-coupé med 2+2-layout. Volvos designchef Thomas Ingenlath är också chef för Polestar och även om Polestar 1 har tydliga vibbar av Volvos konceptbil som presenterades för några år sedan är detta en helt egen modellserie som separeras från Volvos modellprogram. Polestar 1 ska byggas i cirka 500 exemplar om året men de kommande modellerna (som vi beskriver mer längre ned i artikeln) ska byggas i större antal.

Polestar 1 mäter 4,5 meter på längden vilket är 65 centimeter kortare än S90. Sannolikt också lite kortare än nya S60, som börjar byggas i slutet av 2018. Polestar 1 har två elmotorer vid bakaxeln och en fyrcylindrig förbränningsmotor. Dessutom använder sig Polestar 1 av en så kallad ISG-enhet, det vill säga Integrated Starter Generator, som fungerar som startmotor/generator.

Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid

Med elhjälp blir systemeffekten 600 hästkrafter och vridmomentet 1.000 Nm. Den mest intressanta detaljen är räckvidden på el: den ligger på 15 mil – ordentligt mycket längre än dagens laddhybrider. Volvo är inte ensamma om att utveckla laddhybrider med längre räckvidd. Mercedes har pratat om en räckvidd på tio mil i framtida modeller.

Polestar 1 bygger på Volvos SPA-plattform som också ligger till grund för 90-modellerna. Men faktum är att uppemot hälften av arkitekturen har arbetats om med delar som är unika för Polestar. En nyhet är till exempel det adaptiva chassit från Öhlins som kallas Continuously Controlled Electronic Suspension (CESi) och som Polestar 1 blir först i världen med. Systemet är elektroniskt styrt och kan anpassa stötdämparnas ventiler upp till 400–500 gånger per sekund. Föraren kan välja karaktär på dämpningen, från sport till komfort.

Viktfördelningen på Polestar 1 går till viss del att styra genom batteripaketets placering och i det här fallet har man valt 48/52 procent mellan fram/bak. Som på XC90 T8 och XC60 T8 ligger batterierna placerade i ”kardantunneln”, i mitten av bilen.

Italienska Brembo brukar ju nästan vara standard när man ska välja bromsar till en prestandamodell. Men Volvo Cars och Polestar 1 har i det här fallet valt japanska Akebono, med sexkolvsok fram och 400 millimeter stora stålskivor.

Karossen består av kolfiber som sänker vikten och tyngdpunkten och ökar vridstyvheten med 45 procent. Polestar hävdar att de vinner cirka 230 kilo i lägre vikt, tack vare kolfibern. Det finns också aktiv momentstyrning på bakhjulen som skickar rätt mängd kraft till rätt hjul vid rätt tillfälle för bästa grepp – och även styra in bilen bättre i kurvorna.

Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid

Polestar 1 ska börja byggas i mitten av 2019 men den ska inte säljas som vanliga modeller. Bilarna beställs på nätet och köparna prenumererar på dem i två eller tre år. Köparna kan dock titta närmare på bilarna i särskilda ”Polestar Spaces”-lokaler. Det här är samma modell som för Volvo XC40. Prenumerationen inkluderar det mesta, bland annat service och tillgång till en annan bil vid behov. Kunder som inte vill behöver över huvud taget inte besöka någon återförsäljare.

Polestar är numera ett helt elektrifierat prestandamärke med bara hybrider och helt eldrivna modeller i programmet, enligt Volvo.

Efter Polestar 1 kommer ytterligare två modeller och det är alltså de modellerna som blir helt eldrivna. Volvo ska också bygga modellerna i en egen anläggning i Kina.

Polestar 2 börjar byggas senare under 2019 och blir Volvogruppens första helt eldrivna bil. Det blir en mellanklassbil som Volvo redan i pressmaterialet till Polestar 1 bekräftar blir en direkt konkurrent till Tesla Model 3. Polestar 2 ska byggas i mycket större antal än Polestar 1.

Polestar 3 blir en större, suv-liknande elbil. När den ska presenteras är oklart.

Priset för Polestar 1 ska enligt våra uppgifter hamna på 1,3 miljoner kronor.

Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Polestar 1 officiell – här är Volvos prestandahybrid
Annons
Annons
Rulla till toppen