Klart idag: Här hamnar Northvolts batterifabrik

Den långa jakten på rätt kommun är över. Northvolt väljer att bygga den nya batterifabriken, som kallas ”Northvolt 1”, i Skellefteå. Om några år ska fabriken...
Annons

Den långa jakten på rätt kommun är över. Northvolt väljer att bygga den nya batterifabriken, som kallas ”Northvolt 1”, i Skellefteå. Om några år ska fabriken ha en kapacitet på 32 GWh och över 2.000 direkta jobb. Fabriken kan följas av fler fabriker senare. 

Utvecklingsavdelningen, ”Northvolt Labs”, läggs i Västerås och skapar mellan 300 och 400 högkvalificerade jobb. Där ska Northvolt också bygga en ”demolina” för att visa hur fabriken kan komma att se ut.

”Vi ser båda kommunerna som vinnare”, säger Peter Carlsson, vd för Northvolt.

Under onsdagen kom uppgifter om att Northvolt skulle välja både Västerås och Skellefteå. Enligt uppgifterna lyckades inte Västerås lösa alla problem kring energiförsörjningen. Västerås skulle därför bli tekniskt center för Northvolt medan produktionen skulle ske i Skellefteå – och uppgifterna visade sig alltså stämma.

”Det här är inte bara ett viktigt besked för de här kommunerna. Det är ett viktigt besked för hela Sverige och Europa”, säger näringsminister Mikael Damberg (S).

Northvolts batterifabrik är ett enormt projekt som totalt ska ge uppemot 3.000 jobb och som alltså ska producera litiumjonbatterier, framför allt till elbilar. Projektet leds av Peter Carlsson som tidigare jobbat som logistikchef på Tesla och målet med Northvolt är att bygga världens ”grönaste” batteri med förnybar el.

Northvolt har haft en öppen process för att ta fram orterna. Från början deltog 40 kommuner i projektet men i sista vändan var det alltså bara Skellefteå och Västerås kvar. Northvolt har tittat på en mängd olika aspekter som energiförsörjning, transporter, industriarv och logistik.

På presskonferensen pratade Peter Carlsson om att allt fler länder kommer förbjuda nya bensin- och dieselbilar framöver. Omställningen till eldrift ger ett enormt behov av batterier och alla stora biltillverkare satsar miljardbelopp på elektrifierade modeller.

Northvolt har ett internationellt team med 45 personer i Stockholm. Vid årsskiftet ska Northvolt ha 70 personer i Stockholm. Redan nu har sex japanska batteriexperter med familjer flyttat till Sverige.

ABB och Vattenfall är två av företagen som gått in med pengar i Northvolt men företaget har ändå en lång bit kvar tills projektet är helt finansierat. Enligt Peter Carlsson har investerare gjort åtaganden på några hundra miljoner kronor. Han är inte orolig för att han inte fått in mer pengar.

”Vi är inne i ett antal olika processer som vi kommer kunna presentera framöver”, säger Peter Carlsson.

Annons
Annons
Rulla till toppen