Självkörande bilar retar upp andra förare och ökar olycksrisken: "De kör som robotar"

Självkörande bilar retar upp andra förare och ökar olycksrisken: "De kör som robotar"
I korthet

• Självkörande bilar följer lagen till punkt och pricka. Det skapar frustration hos mänskliga bilförare som inte följer reglerna lika slaviskt.

• Biltillverkarna jobbar nu för att få framtidens autonoma bilar att bete sig mer "mänskligt".

Många ser fram emot att kunna lämna över bilkörningen åt en dator – framför allt i situationer som bilkö. Men självkörande bilar kommer också med en del problem som behöver lösas.

Problemet som diskuterats mest har handlat om hur självkörande bilar ska kunna välja mellan att exempelvis skydda passagerarna i bilen genom att tvingas köra över en person utanför bilen. Det har också funnits frågetecken kring vem som faktiskt har skulden när en självkörande bil krockar och vissa tror att fotgängare kan "lura" självkörande bilar att stanna för allt och alla.

Ett annat viktigt problem är samtidigt de självkörande bilarnas största fördel. De ska följa trafikregler och hastighetsgränser till punkt och pricka – men det gör inte mänskliga bilister, och där har vi problemet. En självkörande bil som följer reglerna kan mycket väl hamna i en olycka med en mänsklig bilist som gör fel i trafiken.

"De kör inte som folk. De kör som robotar", säger Mike Ramsey, analytiker på Gartner som specialiserat sig på avancerade bilteknologier, till Automotive News.

I bästa fall frustration – i värsta fall olyckor

Att självkörande bilar inte "kör som folk" innebär att färre kommer acceptera de självkörande bilarna när de börjar dyka upp i trafiken.

"Om bilarna kör på ett sätt som är väldigt distinkt jämfört med sättet som alla andra bilister kör på kommer det i värsta fall innebära olyckor, och i bästa fall frustration", säger Karl Iagnemma, vd för mjukvaruutvecklaren Nutonomy, till Automotive News.

Flera biltillverkare och företag tittar nu på hur självkörande bilar interagerar med människor och hur olyckor av den här typen skulle kunna undvikas. Bilarna måste kunna vara lite kreativa ibland, men utan att riskera något eller någon.

När självkörande bilar är i majoritet och har egna körfält blir det enklare, men fram till den punkten, när självkörande bilar ska dela vägutrymme med mänskliga förare, finns risk för olyckor.

6 situationer där självkörande bilar retar upp mänskliga förare

• Håller hastighetsgränsen till punkt och pricka.
• Kör långsamt iväg från en stoppskylt.
• Tvekar i korsningar – då blir bilen påkörd bakifrån.
• Kan stanna väldigt länge för att släppa över många fotgängare på ett obevakat övergångsställe. Självkörande bilar har oftast ingen mjukvara som tillåter dem att köra försiktigt framåt för att visa att de vill köra vidare trots en strid ström av fotgängare.
• Klassar även oviktigt skräp på vägen som farliga hinder. Bilen bromsar in och kör runt, vilket skapar frustration.
• Svänger runt väldigt "tight" i en korsning, nära trottoarkanten.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag ser fram emot att kunna lämna över körningen åt en dator.
79
200