Vi provkör världens tystaste bil – nya Phantom

Julia Brzezinska har varit i Schweiz och provkört helt nyutvecklade Rolls-Royce Phantom.
Annons

Hur är läget?

”Jag har precis uppfyllt en dröm! Jag har kört nya Rolls-Royce Phantom genom Furkapasset i Schweiz, precis som James Bond gjorde i Goldfinger från 1964.”

Hur är det att köra Rolls-Royce?

”Jag får alltid hybris när jag kör Rolls-Royce. Cashmeretak, stjärnhimmel och centimetertjocka ullmattor som gör att man vill kasta av sig sandalerna och köra barfota. Dessutom en underbar motor, en V12:a på 6,75 liter och 571 hästkrafter med en luftfjädring som får dig att sväva över allt från broskarvar till Brexit. Inuti bilen blir allt sådant sekundärt. Rolls-Royce talar till alla sinnen. Det är helt enkelt en vansinning upplevelse av extravagans.”

Vi provkör världens tystaste bil – nya Phantom

Berätta om nya Phantom?

”Det är 14 år sedan den senaste generationen släpptes och därför är förväntningarna skyhöga. Det är Rolls-Royce flaggskeppsmodell, 90 procent av de som köper en Phantom har chaufför. Bilen mäter nästan sex meter och kostar över fem miljoner kronor. Den största överraskningen är hur fin den är att köra. Tack vare fyrhjulsstyrning, det vill säga att bilen svänger med alla fyra hjul, är den otroligt lättkörd. Jag vågar påstå att nya Phantom är världens tystaste bil. 130 kilo isoleringsmaterial, 6 millimeter tjocka fönsterrutor och hjul som är fyllda med ett ljuddämpande skum.”

Vi provkör världens tystaste bil – nya Phantom

Prislappen?

”Från 4,5 miljoner för Phantom med kort axelavstånd och från 5,5 miljoner för den med förlängd hjulbas. Har man privatekonomin, köp! Bilen är beställningsbar nu och finns hos den svenska återförsäljaren Callisma som har ett showroom vid Birger Jarlsgatan i Stockholm. Tyvärr får det bli en försenad julklapp eftersom det tar drygt 3–4 månader att handbygga en Phantom.”

Vi provkör världens tystaste bil – nya Phantom

Vad händer nu?

”Nu ska jag försöka komma ner på jorden igen genom att skura toaletten eller åka tunnelbana. Läs hela provkörningen i ett kommande nummer av auto motor & sport.”

Annons
Annons
Rulla till toppen