BMW betalar inte alltid för rasslande kamkedja

BMWs mest sålda dieselmotor under flera år kan drabbas av ett mekaniskt fel som är dyrt att reparera. En rasslande kamkedja i den så kallade...
Annons

BMWs mest sålda dieselmotor under flera år kan drabbas av ett mekaniskt fel som är dyrt att reparera. En rasslande kamkedja i den så kallade N47-motorn kan kosta uppemot 50.000 kronor att laga.

Förra året fälldes BMW i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) när en auto motor & sport-läsare anmälde företaget. Han hade fått en räkning på över 50.000 kronor för att reparera sin BMW 318d. BMW ville först inte betala, men ARN:s beslut blev alltså att BMW ändå skulle betala, vilket de också gjorde för att slippa hamna på Råd & Röns ”Svarta lista”. Där hamnar företag som inte följer ARN:s rekommendationer.

Men det beslutet innebär inte att alla BMW-ägare som har en bil med den drabbade motorn automatiskt kan förvänta sig att få reparationen betald.

Att BMW trots allt gick med på att betala den här gången berodde på att BMW inte yttrade sig i det här ärendet och att kunden fick vänta länge i en väldigt långdragen process. Enligt BMW saknades dock grund för kundens krav.

BMW-ägare som råkar ut för den här typen av problem, som drabbar bilar med modellnamn som slutar med 16d, 18d, 20d och 23d, kan i vissa fall få reparationen betald – men inte alltid. Det som BMW tar hänsyn till i utredningen är om bilen är servad enligt serviceplanen och på en auktoriserad verkstad (eller om den är servad på ett fackmannamässigt sätt), hur långt bilen gått, hur gammal den är och vilken annan historik bilen har. Därefter görs ”individuella bedömningar” och exakt vad det innebär har BMW inte svarat på.

Annons
Annons
Rulla till toppen