124 km/h på 50-sträcka – vägarbetarna har fått nog

En insats vid ett vägarbete som gjordes i september gav ett dystert resultat. En bilförare åkte fast i 124 km/h förbi ett vägarbete där hastighetsgränsen var...
Annons

En insats vid ett vägarbete som gjordes i september gav ett dystert resultat. En bilförare åkte fast i 124 km/h förbi ett vägarbete där hastighetsgränsen var 50. Och 29 personer blev av med körkortet.

Det här har fått branschorganisationen Maskinentreprenörerna och Seko, Service- och kommunikationsfacket, att reagera med ett öppet brev.

”Det ska inte behöva inträffa en olycka för att folk ska reagera. Det som är mest oroande är att folks körsätt utvecklas åt helt fel håll. Det är ett jäkla tempo ute på vägarna idag”, säger Per Ek, regionchef för Maskinoperatörerna Syd, till GT.

Enligt honom krävs det fartkameror för att hålla nere hastigheten vid vägarbetena för att skydda personalen som jobbar där. Han tror inte det blir så kostsamt och han säger att ”förstörda liv inte går att reparera”.

”Politiker har under åren skrivit motioner om att minska olyckor vid vägarbeten genom att sätta ut mobila fartkameror. När det sker cirka 300 trafikolyckor om året vid vägarbeten så är det faktiskt ingen dum idé. Det som är dumt är att fartkamerorna fortfarande står och dammar hos polisen. Det är onödigt. Det är ju inga billiga grejer. Och vi i branschen behöver dem”, står det i branschorganisationens öppna brev.

Mörk olycksstatistik vid vägarbeten

• Mellan 2003 och 2015 inträffade minst 3.958 olyckor i anslutning till vägarbeten, enligt Trafikverket. Men det kan finnas ett stort mörkertal eftersom polisen inte alltid rapporterar in att olyckan skett vid ett vägarbete.

• En av tio som skadades var så kallade flaggvakter.

• Nio av tio medlemmar i Seko som jobbar vid vägarbeten tycker att trafikanterna inte tar tillräcklig hänsyn. Åtta av tio oroar sig för sin säkerhet på jobbet.

Annons
Annons
Rulla till toppen