Tester i högre hastighet på Subarus nya banor

I november invigs Subarus nya testbanor vid den japanska anläggningen Bifuka i Japan. Höghastighetsbanan är byggd för att likna europeiska motorvägar.

Det finns olika vägavsnitt på Subarus testbana, här ett motorvägsavsnitt.

Subarus anläggning i Bifuka är drygt 3,6 miljoner kvadratmeter och har i drygt 20 år använts för vintertester. 2003 invigdes den första höghastighetsbanan. Olika delar är byggda för att efterlikna specifika marknader. Europeiska stadsmiljöer och betongbelagda motorvägsavsnitt är bara några exempel.

Men eftersom både trafikbeteenden och infrastruktur förändras har Subaru nu uppgraderat höghastighetsbanan för att bli mer lik europeiska motorvägar och moderniserat stadsmiljön. Det finns även sektioner som simulerar på- och avfartssituationer.

Testcentret blir basen för utprovning och vidareutveckling av förarassistanssystemet EyeSight. Dessutom är Subaru i slutfasen för att lansera Touring Assist, vilket steg mot självkörande bilar, även i Europa. Touring Assist introducerades på den japanska marknaden som standardutrustning i nya Levorg för två månader sedan.

På- och avfarter.

Stadsmiljö, här dock utan någon form av stad.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Tester i högre hastighet tror jag är viktigt för ökad säkerhet.
109
15