BMW: Vår teknik ligger flera år före Audis

Försprång genom teknik? Inte enligt konkurrenten.

BMW: Vår teknik ligger flera år före Audis

När det gäller avancerade hjälpsystem för att nya bilar till viss del ska kunna ta över körningen själv ligger BMW flera år före Audi – åtminstone enligt BMW själva.

Audi har gjort en stor sak av förarstödssystemen i nya A8, som enligt Audi ligger på nivå 3 på skalan som visar hur "självkörande" en bil är. Det innebär att föraren i vissa särskilda situationer kan låta bilen ta över körningen, men när bilen varnar måste föraren vara beredd att ta över.

Klaus Büttner är chef för autonoma körprojekt på BMW.

Audis system Traffic Jam Pilot kan hjälpa föraren med körningen i upp till 60 km/h. Det imponerar inte på Klaus Büttner, chef för autonoma körprojekt på BMW.

"För några år sedan var vi på exakt samma ställe som Audi. Men vi kom fram till att kundnyttan inte var så stor", säger han i en intervju med Engadget.

Audi hävdar att systemet är värdefullt eftersom det kan ta över körningen i tråkiga situationer, som kökörning. Men BMW hävdar att hjälpsystemen måste klara högre hastighet än så för att komma till nytta – annars sitter föraren bara och sätter på systemet hela tiden efter att det har stängt av sig själv när hastigheten gick över 60 km/h.

BMW utvecklar ett nivå 3-system som klarar hastigheter på upp till 130 km/h – men det dröjer till 2021.


Traffic Jam Pilot i Audi A8 fixar hastigheter på upp till 60 km/h.

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!
Jag håller med – kökörningsassistent i upp till 60 km/h är onödigt.
458
203