Vi provkör Skodas nya kompaktsuv Karoq

Dragkrok, fyrhjulsdrift och rimlig prislapp. Skoda tar i från tårna vid lanseringen av nya suven Karoq, som är lite mindre än suv-modellen Kodiaq. ”Första intrycket...
Annons

Dragkrok, fyrhjulsdrift och rimlig prislapp. Skoda tar i från tårna vid lanseringen av nya suven Karoq, som är lite mindre än suv-modellen Kodiaq.

”Första intrycket när jag kör den första gången är komforten. Det är en väldigt komfortabel bil”, säger vår utsände Torbjörn Stålenhag. Men då ska vi också tänka på att bilen provkördes på jämn och fin asfalt – eventuellt kan bullernivån vara lite högre på svensk asfalt.

Bilen är rymlig och har många tekniska funktioner som tidigare bara fanns i dyrare modeller.

Skoda Karoq ersätter Yeti som nu är nedlagd. Karoq bygger på Volkswagens MQB-plattform som är bra på att utnyttja utrymmet på ett effektivt sätt. Bagageutrymmet har plats för 521 liter men med tillvalet VarioFlex höjs den siffran till 588 liter.

Köparna kan välja mellan konventionella bensin- och dieselmotorer på mellan 115 och 190 hästkrafter, där bensinmotorn på 150 hästar har cylinderavstängning och därför kan sänka förbrukningen när alla cylindrar inte behövs. Det finns tyvärr ingen hybrid- eller laddhybridversion.

Priserna börjar på 215.600 kronor.

Se hela provkörningen i filmen nedan.

Film: Robert Nygren

Annons
Annons
Rulla till toppen